Tuvojoties jaunajam mÄcÄ«bu gadam, sabiedrÄ«bÄ aktualizÄ"juÅ¡Äs diskusijas par izglÄ«tÄ«bas jautÄjumiem, tostarp mÄcÄ«bu lÄ«dzekļu iegÄdi, droÅ¡Ä«bu skolÄs un Ärpus tÄm, pedagogu algÄm un citiem jautÄjumiem.
JaunÄkÄ âDNB Latvijas barometraâ pÄ"tÄ«juma rezultÄti liecina, ka lielÄkÄ daļa aptaujÄto par vissteidzamÄk risinÄmo problÄ"mu Latvijas skolÄs uzskata disciplÄ«nas trÅ«kumu skolÄ"nu vidÅ« (62%). SalÄ«dzinoÅ¡i bieži aptaujÄtie norÄdÄ«juÅ¡i arÄ« uz labu skolotÄju trÅ«kumu (42%). JÄpiebilst, ka pie steidzamÄk risinÄmajÄm problÄ"mÄm minÄ"ts arÄ« slikts materiÄli tehniskais nodroÅ¡inÄjums (30%) un nepietiekama mÄcÄ«bu kvalitÄte (30%). SavukÄrt vardarbÄ«bu skolÄs par vienu no steidzamÄk risinÄmajÄm problÄ"mÄm uzskatÄ«juÅ¡i 25%, bet zemas skolotÄju algas - 23% aptaujÄto.
Interesanti, ka salÄ«dzinÄjumÄ ar 2008.gadÄ veiktu lÄ«dzÄ«ga rakstura pÄ"tÄ«jumu par 12-13 procentu punktiem pieaudzis to iedzÄ«votÄju Ä«patsvars, kuri par bÅ«tisku problÄ"mu uzskata disciplÄ«nas trÅ«kumu un vardarbÄ«bu skolÄs. TikmÄ"r retÄk nekÄ pirms pieciem gadiem aptaujÄtie Å¡ogad norÄdÄ«juÅ¡i uz labu skolotÄju trÅ«kumu (2008.gadÄ - 47%; 2013.gadÄ - 42%) un zemÄm skolotÄju algÄm (2008.gadÄ - 29%; 2013.gadÄ - 23%).Latvijas Darba devÄ"ju konfederÄcijas izglÄ«tÄ«bas eksperte Anita LÄ«ce norÄda: âLielÄkais pÄrsteigums pÄ"tÄ«jumÄ - ar lielu izrÄvienu disciplÄ«nas trÅ«kums skolÄ"nu vidÅ« saÅÄ"mis vissteidzamÄk risinÄmÄs problÄ"mas titulu. MÄcÄ«bu disciplÄ«nu klasÄ" vistieÅ¡Äk ietekmÄ" skolotÄja darbÄ«ba. Ceru, ka iedzÄ«votÄji vÄ"las sagaidÄ«t veiksmÄ«gÄku skolotÄju sadarbÄ«bu ar pusaudžiem un kopÄ«gu vienoÅ¡anos par sociÄlÄm konvencijÄm, kuras visi ir ieinteresÄ"ti ievÄ"rot, nevis padomju laikiem raksturÄ«go autoritÄro mÄcÄ«Å¡anas stilu un skolotÄju, kura pavÄ"les visi izpilda tÄdÄ"ļ, ka baidÄs.â
TikmÄ"r tirgus un sabiedriskÄs domas pÄ"tÄ«jumu centra âSKDSâ sociÄlo un politisko projektu direktore Ieva Strode uzsver: âPastÄv iespÄ"ja, ka iedzÄ«votÄju satraukums par disciplÄ«nas trÅ«kumu skolÄ"nu vidÅ« un vardarbÄ«bu skolÄs ir reakcija uz notikumiem Jaunjelgavas skolÄ mÄcÄ«bu gada beigÄs, nevis norÄde uz problÄ"mas izplatÄ«bu Latvijas skolÄs vispÄr. TomÄ"r tas, ka iedzÄ«votÄji par aktuÄlÄku problÄ"mu uzskata vardarbÄ«bu skolÄs, nevis zemÄs skolotÄju algas, droÅ¡i vien ir pÄrdomu vÄ"rts.â
SavukÄrt vÄ"rtÄ"jot konkrÄ"tu izglÄ«tÄ«bas lÄ«meÅu kvalitÄti piecu punktu skalÄ, iedzÄ«votÄji visaugstÄko vÄ"rtÄ"jumu snieguÅ¡i augstÄkajai izglÄ«tÄ«bai (vidÄ"jais vÄ"rtÄ"jums - 3,53). Tikai nedaudz kritiskÄk vÄ"rtÄ"ta vispÄrizglÄ«tojoÅ¡o skolu sniegtÄ izglÄ«tÄ«ba (3,48), bet zemÄkais vÄ"rtÄ"jums sniegts arodskolu un profesionÄli tehnisko skolu nodroÅ¡inÄtÄs izglÄ«tÄ«bas kvalitÄtei (3,36). SalÄ«dzinot iedzÄ«votÄju vÄ"rtÄ"jumus pÄ"dÄ"jo Äetru gadu laikÄ, Å¡ogad atzinÄ«gÄks vÄ"rtÄ"jums sniegts augstÄkÄs izglÄ«tÄ«bas kvalitÄtei - atbilžu vidÄ"jÄ vÄ"rtÄ«ba no 3,40-3,44 palielinÄjusies lÄ«dz 3,53. SavukÄrt, neskatoties uz to, ka Å¡ogad nedaudz pasliktinÄjies vispÄrizglÄ«tojoÅ¡o un arodskolu / profesionÄli tehnisko skolu izglÄ«tÄ«bas kvalitÄtes vÄ"rtÄ"jums, tas joprojÄm ir augstÄks nekÄ laika posmÄ no 2008.gada lÄ«dz 2010.gadam.
TajÄ paÅ¡Ä laikÄ, kopumÄ vÄ"rtÄ"jot izglÄ«tÄ«bas kvalitÄti LatvijÄ, salÄ«dzinoÅ¡i liels skaits aptaujÄto atzÄ«mÄ"juÅ¡i, ka tÄ pÄ"dÄ"jo gadu laikÄ nav nedz uzlabojusies, nedz pasliktinÄjusies (39%). TikmÄ"r 29% aptaujÄto uzskata, ka izglÄ«tÄ«bas kvalitÄte LatvijÄ kopumÄ ir pasliktinÄjusies, bet uz tÄs uzlaboÅ¡anos norÄdÄ«juÅ¡i vien 20% aptaujÄto. Tiesa, pozitÄ«vo viedokļu ir vairÄk nekÄ 2008. un 2012.gadÄ.
KomentÄ"jot Å¡os datus, Latvijas UniversitÄtes mÄcÄ«bu prorektors, profesors Andris Kangro norÄda: âSalÄ«dzinot ar pagÄjuÅ¡o gadu, iedzÄ«votÄju vÄ"rtÄ"jums par atseviÅ¡Ä·u izglÄ«tÄ«bas lÄ«meÅu kvalitÄti Å¡ogad ir relatÄ«vi maz mainÄ«jies. TÄtad iedzÄ«votÄju viedokli nav bÅ«tiski ietekmÄ"juÅ¡i âbrÄzmainie politiskie vÄ"jiâ Latvijas izglÄ«tÄ«bas vadÄ«bÄ. Tas varÄ"tu liecinÄt, ka respondenti parÄda izpratni un pagaidÄm nesaskata reÄlas pÄrmaiÅas izglÄ«tÄ«bas sistÄ"mÄ. TurklÄt respondenti zinÄmÄ mÄ"rÄ saprot arÄ« to, ka izglÄ«tÄ«bas kvalitÄti valsts mÄ"rogÄ principÄ nevar bÅ«tiski izmainÄ«t viena gada laikÄ. Tiesa, optimistu skaits, kuri uzskata, ka pÄ"dÄ"jo gadu laikÄ ir vÄ"rojama izglÄ«tÄ«bas kvalitÄtes uzlaboÅ¡anÄs, ir pieaudzis, bet citÄdi domÄjoÅ¡o skaits faktiski nav mainÄ«jies.â
LÅ«gti norÄdÄ«t, kuras no izglÄ«tÄ«bas un zinÄtnes ministra VjaÄeslava Dombrovska prioritÄtÄ"m izglÄ«tÄ«bas sistÄ"mas uzlaboÅ¡anai LatvijÄ viÅi atbalsta, visbiežÄk aptaujÄtie pozitÄ«vi vÄ"rtÄ"juÅ¡i ieceri izveidot elastÄ«gu sadarbÄ«bas modeli starp skolÄm un uzÅÄ"mumiem, veicinot izglÄ«tÄ«bas - Ä«paÅ¡i profesionÄlÄs - apguvi reÄlajÄ darba vidÄ" (57%), un bezmaksas izglÄ«tÄ«bas jautÄjumu risinÄÅ¡anu, lai vecÄkiem nebÅ«tu jÄpÄ"rk grÄmatas un citi mÄcÄ«bu lÄ«dzekļi (55%). SalÄ«dzinoÅ¡i bieži aptaujÄtie atbalstÄ«juÅ¡i arÄ« ieceri izveidot pedagogu novÄ"rtÄ"juma sistÄ"mu, skolotÄju atalgojumu saistot ar viÅu darba kvalitÄti (48%). TikmÄ"r visretÄk no ministra minÄ"tajÄm prioritÄtÄ"m iedzÄ«votÄji par bÅ«tiskÄm uzskatÄ«juÅ¡i sadarbÄ«bas izveidi starp augstskolÄm, apvienojot vai pÄrceļot atseviÅ¡Ä·as studiju programmas uz tÄm augstskolÄm, kurÄs konkrÄ"tie mÄcÄ«bu virzieni ir spÄ"cÄ«gÄki (37%), un lielÄku finansÄ"juma piesaisti zinÄtnei (30%).
Latvijas Republikas izglÄ«tÄ«bas un zinÄtnes ministrs VjaÄeslavs Dombrovskis uzsver: âEsmu gandarÄ«ts, ka IzglÄ«tÄ«bas un zinÄtnes ministrijas izvirzÄ«tÄs prioritÄtes izglÄ«tÄ«bas nozares sakÄrtoÅ¡anÄ sakrÄ«t ar virkni Latvijas iedzÄ«votÄju aptaujÄ norÄdÄ«to prioritÄri risinÄmo jautÄjumu, lai uzlabotu izglÄ«tÄ«bas kvalitÄti valstÄ«. PiemÄ"ram, sÄkot jau no Å¡Ä gada 1.septembra, skolÄ"nu vecÄkiem par saviem lÄ«dzekļiem ir jÄnodroÅ¡ina tikai individuÄlie mÄcÄ«bu piederumi, priekÅ¡meti un materiÄli. TÄdÄ"jÄdi beidzot tiek nodroÅ¡inÄtas Latvijas Republikas SatversmÄ" noteiktÄs tiesÄ«bas uz bezmaksas izglÄ«tÄ«bu.â
Raksturojot detalizÄ"tÄk faktorus, kas varÄ"tu veicinÄt dažÄdu izglÄ«tÄ«bas lÄ«meÅu kvalitÄti LatvijÄ, aptaujÄtie visbiežÄk atzÄ«mÄ"juÅ¡i, ka augstÄko izglÄ«tÄ«bu uzlabotu stingrÄkas prasÄ«bas gan pasniedzÄ"jiem un viÅu kvalifikÄcijai (38%), gan studentiem (36%), kÄ arÄ« plaÅ¡Äka studentu iesaistÄ«Å¡ana praksÄ" uzÅÄ"mumos (38%). Tikai nedaudz retÄk iedzÄ«votÄji norÄdÄ«juÅ¡i, ka augstÄkÄs izglÄ«tÄ«bas kvalitÄti varÄ"tu veicinÄt arÄ« plaÅ¡Äkas iespÄ"jas studentiem studiju laikÄ studÄ"t vai iziet praksi ÄrzemÄ"s (34%). VisretÄk kÄ Latvijas augstÄkÄs izglÄ«tÄ«bas kvalitÄti veicinoÅ¡us faktorus aptaujÄtie norÄdÄ«juÅ¡i resursu (bibliotÄ"ku, aprÄ«kojuma) uzlaboÅ¡anu augstskolÄs (7%) un neatkarÄ«gu Ärvalstu ekspertu piesaisti programmu akreditÄcijai (4%).
VispÄrÄ"jÄs izglÄ«tÄ«bas jomÄ aptaujÄtie par bÅ«tiskÄkajiem kvalitÄtes uzlaboÅ¡anas instrumentiem uzskatÄ«juÅ¡i mÄcÄ«bu programmu pilnveidoÅ¡anu (44%), bezmaksas lÄ«dzekļu (grÄmatu, darba burtnÄ«cu u.tml.) nodroÅ¡inÄÅ¡anu skolÄs (39%) un stingrÄkas prasÄ«bas skolÄ"niem gÅ«to zinÄÅ¡anu jomÄ (35%). SalÄ«dzinoÅ¡i bieži aptaujÄtie arÄ« norÄdÄ«juÅ¡i, ka vispÄrÄ"jÄs izglÄ«tÄ«bas kvalitÄti uzlabotu skolotÄju kvalifikÄcijas celÅ¡ana (32%), labÄku mÄcÄ«bu lÄ«dzekļu, mÄcÄ«bu metodikas izstrÄde (31%) un stingrÄkas prasÄ«bas skolotÄjiem, piesaistot atalgojumu viÅu kvalifikÄcijas lÄ«menim (29%).
SavukÄrt, izvÄ"rtÄ"jot profesionÄlÄs izglÄ«tÄ«bas pilnveidoÅ¡anas iespÄ"jas LatvijÄ, lielÄkoties aptaujÄtie atbalstÄ«juÅ¡i mÄcÄ«bu satura cieÅ¡Äku sasaisti ar darba tirgus prasÄ«bÄm (48%) un plaÅ¡Äkas prakses iespÄ"jas mÄcÄ«bu laikÄ, piemÄ"ram, attiecÄ«gÄs nozares uzÅÄ"mumos (41%). TikmÄ"r nedaudz mazÄk kÄ treÅ¡daļa aptaujÄto uzskata, ka profesionÄlÄs izglÄ«tÄ«bas kvalitÄti veicinÄtu aprÄ«kojuma uzlaboÅ¡ana izglÄ«tÄ«bas iestÄdÄ"s (28%), stingrÄkas prasÄ«bas audzÄ"kÅiem (28%) un pasniedzÄ"ju kvalifikÄcijas celÅ¡ana (27%).
Visbeidzot, vaicÄti, ko izglÄ«tÄ«bas sistÄ"mai jÄspÄ"j sniegt cilvÄ"kam, lai viÅÅ¡ varÄ"tu iekļauties darba tirgÅ«, vairÄk nekÄ puse aptaujÄto norÄdÄ«juÅ¡i pietiekamas teorÄ"tiskÄs un praktiskÄs zinÄÅ¡anas (68%) un prasmi patstÄvÄ«gi domÄt un risinÄt problÄ"mas (63%). TikmÄ"r spÄ"ju domÄt analÄ«tiski un radoÅ¡i par nozÄ«mÄ«gÄko izglÄ«tÄ«bas sistÄ"mas sniegto ieguvumu atzÄ«mÄ"juÅ¡i 46% aptaujÄto, prasmi strÄdÄt komandÄ - 37%, bet gatavÄ«bu konkurÄ"t ar citiem darba tirgus dalÄ«bniekiem - 31%. VisretÄk par bÅ«tiskÄkajiem ieguvumiem aptaujÄtie uzskatÄ«juÅ¡i spÄ"ju efektÄ«vi atrast sev nepiecieÅ¡amo informÄciju (17%) un spÄ"ju prezentÄ"t, runÄt auditorijas priekÅ¡Ä (14%).
Avots: DNB