Straujiem soļiem tuvojas nÄkamÄ gada valsts budžeta sagatavoÅ¡anas laiks, tÄpÄ"c vÄ"los uzsvÄ"rt stabilas nodokļu politikas nozÄ«mi, kas ne tikai sniedz pÄrliecÄ«bu uzÅÄ"mÄ"jiem - mÅ«su tautsaimniecÄ«bas dzinÄ"jspÄ"kam -, bet arÄ« risina ienÄkumu nevienlÄ«dzÄ«bas problÄ"mu, kas aktuÄla kÄ LatvijÄ, tÄ arÄ« citÄs Eiropas SavienÄ«bas valstÄ«s.
ValdÄ«ba Å¡ajÄ nedÄ"Ä¼Ä jau atbalstÄ«ja grozÄ«jumus likumÄ Par nodokļiem un nodevÄm, kas paredz ierobežot iespÄ"ju nesaprÄtÄ«gi bieži grozÄ«t nodokļu likmes. TÄpat jau Å¡odien FinanÅ¡u ministrija (FM) kopÄ ar saviem sociÄlajiem un sadarbÄ«bas partneriem Latvijas Darba devÄ"ju konfederÄciju un Latvijas TirdzniecÄ«bas un rÅ«pniecÄ«bas kameru parakstÄ«s kopÄ«gas sadarbÄ«bas rezultÄtÄ tapuÅ¡o Nodokļu politikas stratÄ"Ä£iju 2015.-2017.gadam, kas iezÄ«mÄ" bÅ«tiskÄkos Å¡ajÄ laika posmÄ paveicamos uzdevumus, lai nodroÅ¡inÄtu uzÅÄ"mÄ"jdarbÄ«bas vides prognozÄ"jamÄ«bu un konkurÄ"tspÄ"ju, stabilus un pietiekamus valsts budžeta ieÅÄ"mumus publisko funkciju un pakalpojumu finansÄ"Å¡anai, kÄ arÄ« ienÄkumu nevienlÄ«dzÄ«bas mazinÄÅ¡anu.
MinÄ"tÄ vienoÅ¡anÄs paredz pakÄpeniski samazinÄt darbaspÄ"ka nodokļu slogu, nepalielinÄt Å¡obrÄ«d spÄ"kÄ esoÅ¡Äs valsts sociÄlÄs apdroÅ¡inÄÅ¡anas obligÄtÄs iemaksas likmes darba devÄ"jiem un ÅÄ"mÄ"jiem. TÄpat plÄnots pilnveidot esoÅ¡o MikrouzÅÄ"mumu nodokļa režīmu, lai nodroÅ¡inÄtu tÄ ilgtspÄ"ju, kÄ arÄ« Ä«stenot citus pasÄkumus gan nodokļu sloga mazinÄÅ¡anai, gan sistÄ"mas pilnveidoÅ¡anai.
RunÄjot par nodokļu politikas stabilitÄti, arvien jÄatgriežas pie jautÄjuma par Ä"nu ekonomikas mazinÄÅ¡anu, jo Ä"nu ekonomikas rezultÄtÄ tiek apgrÅ«tinÄta nodokļu ieÅÄ"mumu prognozÄ"jamÄ«ba, kÄ arÄ« mazÄku valsts budžeta ieÅÄ"mumu dÄ"ļ samazinÄs arÄ« valsts iespÄ"jas risinÄt dažÄdus aktuÄlus jautÄjumus, piemÄ"ram, sociÄlÄs problÄ"mas.
IespÄ"jams, nÄkamajÄm valdÄ«bÄm var rasties situÄcijas, kad bÅ«tu nepiecieÅ¡ams pÄrskatÄ«t nodokļu likmes. TomÄ"r tas bÅ«tu pieļaujams vienÄ«gi ar nosacÄ«jumu, ka notikuÅ¡as pilnvÄ"rtÄ«gas diskusijas ar sadarbÄ«bas partneriem par jaunajÄm prioritÄtÄ"m, kurÄm attiecÄ«gajÄ gadÄ nepiecieÅ¡ams papildu finansÄ"jums.
Atgriežoties pie jautÄjuma par ienÄkumu nevienlÄ«dzÄ«bas mazinÄÅ¡anu, vÄ"los uzsvÄ"rt, ka Å¡im jautÄjumam, ko sekmÄ«gi sÄkusi risinÄt Å¡Ä« valdÄ«ba, jÄbÅ«t arÄ« nÄkamÄs valdÄ«bas prioritÄÅ¡u augÅ¡galÄ, tas nevar palikt tikai priekÅ¡vÄ"lÄ"Å¡anu laika lozungu lÄ«menÄ«. TÄdÄ"ļ aicinu politiskÄs partijas, kas veidos nÄkamo valdÄ«bu, pievÄ"rst Å¡ai problÄ"mai Ä«paÅ¡u uzmanÄ«bu un sekmÄ"t ienÄkumu nevienlÄ«dzÄ«bas mazinÄÅ¡anos.
IenÄkumu nevienlÄ«dzÄ«bas mazinÄÅ¡anai FM jau iepriekÅ¡ rosinÄja ieviest diferencÄ"tu ar iedzÄ«votÄju ienÄkuma nodokli (IIN) neapliekamo minimumu. TÄpat aicinÄjÄm atbalstÄ«t minimÄlÄs algas paaugstinÄÅ¡anu un atbalstu Ä£imenÄ"m ar bÄ"rniem. DiemžÄ"l priekÅ¡likums par diferencÄ"ta ar IIN neapliekamÄ minimuma ievieÅ¡anu neguva politisko atbalstu, tomÄ"r pie Å¡Ä« jautÄjuma bÅ«tu vÄ"rtÄ«gi atgriezties, lai veicinÄtu iedzÄ«votÄju labklÄjÄ«bu. TÄdÄ"jÄdi augtu zemo algu saÅÄ"mÄ"ju ienÄkumi un nevienlÄ«dzÄ«ba starp sociÄlajÄm grupÄm mazinÄtos.
Nodokļu politikas stabilitÄte ir jautÄjums, par kuru jÄbÅ«t atbildÄ«giem visiem - gan politikas veidotÄjiem, gan nodokļu maksÄtÄjiem un sabiedrÄ«bai kopumÄ. Tas ir viens no priekÅ¡noteikumiem sekmÄ«gai valsts izaugsmei.