PaÅ¡reizÄ"jais bÅ«vniecÄ«bas normatÄ«vais regulÄ"jums nav efektÄ«vs, kropļo konkurenci un atbalsta pasÅ«tÄ«tÄja diktÄtu. BÅ«vniecÄ«bas jomu reglamentÄ"joÅ¡o normatÄ«vo aktu sistÄ"ma ir sarežģīta. TÄs pamats ir BÅ«vniecÄ«bas likums, kas ir stÄjies spÄ"kÄ 13.09.1995., bet zaudÄ" spÄ"ku 01.02.2014., jo ir pieÅemts jauns BÅ«vniecÄ«bas likums, kura mÄ"rÄ·is ir kvalitatÄ«vas dzÄ«ves vides radÄ«Å¡ana, nosakot efektÄ«vu bÅ«vniecÄ«bas procesa regulÄ"jumu, lai nodroÅ¡inÄtu valsts ilgtspÄ"jÄ«gu ekonomisko un sociÄlo attÄ«stÄ«bu, kultÅ«rvÄ"sturisko un vides vÄ"rtÄ«bu saglabÄÅ¡anu, kÄ arÄ« energoresursu racionÄlu izmantoÅ¡anu. Ir plÄnots, ka BÅ«vniecÄ«bas likums radÄ«s mÅ«sdienÄ«gu un modernu bÅ«vniecÄ«bas procesa tiesisko regulÄ"jumu, kas harmonizÄ"s nacionÄlo likumdoÅ¡anu ar ES tiesÄ«bu aktiem, kÄ arÄ« sekmÄ"s sabiedrÄ«bas iespÄ"jas lÄ«dzdarboties lÄ"mumu pieÅemÅ¡anÄ bÅ«vniecÄ«bas procesÄ, jo BÅ«vniecÄ«bas likums tika izstrÄdÄts balstoties uz principu - bÅ«vniecÄ«ba ir teritorijas plÄnojuma izpilde.
LÄ«dz ZolitÅ«des traÄ£iskajiem notikumiem bÅ«vniecÄ«bas normatÄ«vais regulÄ"jums sabiedrÄ«bu neinteresÄ"ja, ar to strÄdÄja daudz un dažÄdi bÅ«vniecÄ«bas speciÄlisti, juristi, paÅ¡valdÄ«bas, ekonomikas ministrija, patÄ"rÄ"tÄju tiesÄ«bu aizsardzÄ«bas centrs. Å is normatÄ«vais regulÄ"jums kopÅ¡ BÅ«vniecÄ«bas likuma pieÅemÅ¡anas ir attÄ«stÄ«jies lÄ«dzÄ«gi sniega pikai, un tajÄ ietilpst 25 speciÄlie likumi, VispÄrÄ«gie bÅ«vnoteikumi, 48 Ministru kabineta noteikumi, 31 Latvijas bÅ«vnormatÄ«vs, kas apstiprinÄts kÄ Ministru kabineta noteikumi.
Tikai tagad sabiedrÄ«ba ir bijusi spiesta sadzirdÄ"t to, ka neviens no dažÄdÄs bÅ«vniecÄ«bas procesa stadijÄs iesaistÄ«tajiem speciÄlistiem, tai skaitÄ pasÅ«tÄ«tÄjs, nav apmierinÄts ar pastÄvoÅ¡o bÅ«vniecÄ«bas tiesisko regulÄ"jumu tieÅ¡i tÄ sarežģītÄ«bas dÄ"ļ, tieÅ¡i tÄdÄ"ļ, ka Å¡is regulÄ"jums ir vÄ"rsts uz procesu, uz dokumentÄ"Å¡anu, uz saskaÅoÅ¡anu, uz lÄ"mumu pieÅemÅ¡anu, atbildÄ«bas un kontroles sfÄ"ru sadrumstaloÅ¡anu un dalÄ«Å¡anu, nevis uz rezultÄtu.
Kaut BÅ«vniecÄ«bas likumam un ar to saistÄ«tajiem normatÄ«vajiem aktiem ir bijis jÄreglamentÄ" bÅ«vniecÄ«bas dalÄ«bnieku savstarpÄ"jÄs attiecÄ«bas, kÄ arÄ« viÅu tiesÄ«bas un pienÄkumus bÅ«vniecÄ«bas procesÄ un atbildÄ«ba par bÅ«vniecÄ«bas rezultÄtÄ tapuÅ¡Äs bÅ«ves atbilstÄ«bu tÄs uzdevumam, ekonomiskajam izdevÄ«gumam, paredzÄ"tajam kalpoÅ¡anas ilgumam un attiecÄ«gajiem normatÄ«vajiem aktiem, kÄ arÄ« valsts pÄrvaldes un paÅ¡valdÄ«bu institÅ«ciju kompetenci attiecÄ«gajÄ bÅ«vniecÄ«bas jomÄ, tomÄ"r ir jÄkonstatÄ", ka ar tiesisko regulÄ"jumu, attÄ«stot procesuÄlÄs darbÄ«bas, ir radÄ«ta sistÄ"miska problÄ"ma, kas traucÄ" nozares attÄ«stÄ«bu, neveicina bÅ«vniecÄ«bas kvalitÄti un ir sekmÄ"jusi ZolitÅ«des traÄ£Ä"dijas cÄ"loÅu raÅ¡anos.
TÄ kÄ jebkuras tiesÄ«bu normas, kas veido normatÄ«vo regulÄ"jumu ne tikai, bet arÄ« konkrÄ"tÄ nozarÄ", ir kompetentu valsts iestÄžu noteikti vai sankcionÄ"ti vispÄrÄ«ga rakstura uzvedÄ«bas noteikumi, kas izsaka valsts gribu, regulÄ" sabiedriskÄs attiecÄ«bas, ko garantÄ" valsts, tad tiesÄ«bu normas Å¡ajÄ nozarÄ" regulÄ" cilvÄ"ku attiecÄ«bas ar valsts palÄ«dzÄ«bu, tÄs noformulÄ" cilvÄ"ka tiesiskÄs uzvedÄ«bas modeli, kas nosaka optimÄlo rÄ«cÄ«bu konkrÄ"tajÄ situÄcijÄ. Tas nozÄ«mÄ", ka arÄ« ar bÅ«vniecÄ«bas tiesisko regulÄ"jumu, kas nosaka cilvÄ"ku tiesiskÄs uzvedÄ«bas modeli un optimÄlo rÄ«cÄ«bu konkrÄ"tajÄ situÄcijÄ, valsts ar attiecÄ«gu institÅ«ciju un amatpersonu starpniecÄ«bu veido, nosaka, akceptÄ" konkrÄ"ta rezultÄta raÅ¡anos. GadÄ«jumÄ, ja cilvÄ"ku jeb bÅ«vniecÄ«bas subjektu (pasÅ«tÄ«tÄja, arhitekta, bÅ«vinženiera, konstruktora, bÅ«vnieka, bÅ«vuzrauga, bÅ«vinspektora u.c. speciÄlistu) tiesisko uzvedÄ«bu var ietekmÄ"t dažÄdi subjektÄ«vi faktori, un normatÄ«vais regulÄ"jums to pieļauj, jo prioritÄri nenosaka pasÅ«tÄ«tÄja atbildÄ«bu par rezultÄtu, tad iesaistÄ«to subjektu optimÄlÄ rÄ«cÄ«ba procesa Ä«stenoÅ¡anÄ nav ne prognozÄ"jama, ne reglamentÄ"jama, kas jau iepriekÅ¡ nosaka situÄciju, kad jebkurÄ gadÄ«jumÄ neatkarÄ«gi no deklarÄ"tÄs kontroles un uzraudzÄ«bas, bÅ«vniecÄ«bas procesÄ tapuÅ¡ais rezultÄts tiks valstiski akceptÄ"ts.
Neiedziļinoties konkrÄ"tÄs bÅ«vniecÄ«bas normatÄ«vÄ regulÄ"juma problÄ"mÄs, var secinÄt, ka Å¡is regulÄ"jums nav efektÄ«vs, tas kropļo konkurenci, atbalsta pasÅ«tÄ«tÄja jeb investora diktÄtu, nerÅ«pÄ"jas par vides kvalitÄti un objektu droÅ¡Ä«bu, nenosaka vienotus kontroles principus un kritÄ"rijus, pieļauj deklaratÄ«vus saskaÅojumus, nenodroÅ¡ina projektÄ"Å¡anas kvalitÄti, nerÅ«pÄ"jas par bÅ«vniecÄ«bas procesa viengabalainÄ«bu un caurskatÄmÄ«bu no procesa jÄ"gas, nevis burta viedokļa.
Jebkuram normatÄ«vajam regulÄ"jumam, it Ä«paÅ¡i tÄdam, kas saistÄ«ts ar tautsaimniecÄ«bas attÄ«stÄ«bu, bÅ«tu jÄatvieglo regulÄ"jamajÄ jomÄ iesaistÄ«to subjektu darbÄ«ba, motivÄ"jot uz sadarbÄ«bu un kvalitÄti, kÄ arÄ« jÄnodroÅ¡ina stabilitÄte un prognozÄ"jamÄ«ba dažÄdu standartu un sertifikÄtu ievieÅ¡anÄ un kontroles mehÄnismu piemÄ"roÅ¡anÄ, kas kopumÄ dotu pÄrliecÄ«bu, par Å¡Äda normatÄ«vÄ regulÄ"juma vienveidÄ«gu un nelokÄmu piemÄ"roÅ¡anu un ievÄ"roÅ¡anu.