Vai Latvijas stratÄ"Ä£iskÄs attÄ«stÄ«bas virziens atbilst latvieÅ¡u tautas interesÄ"m - Åemot vÄ"rÄ pÄ"dÄ"jo gadu procesus demogrÄfijÄ un ekonomikÄ un pÄ"dÄ"jo mÄ"neÅ¡u politiskos notikumus?
2010. gadÄ tapa "Latvijas ilgtspÄ"jÄ«gas attÄ«stÄ«bas stratÄ"Ä£ija Latvija 2030" tolaik prezidenta StratÄ"Ä£iskÄs analÄ«zes komisijas vadÄ«tÄja Roberta Ķīļa vadÄ«bÄ. TajÄ teikts: "VisticamÄk, ka 2030. gadÄ Latvijas sabiedrÄ«ba bÅ«tiski atÅ¡Ä·irsies no tÄs, kas Å¡eit dzÄ«vo Å¡obrÄ«d. ValstÄ« dzÄ«vos aptuveni 2 miljoni iedzÄ«votÄju."
Å o prognozi esam jau Ä«stenojuÅ¡i! LatvijÄ jau ir mazÄk par 2 miljoniem cilvÄ"ku. Tas vien liek pÄrskatÄ«t Å¡o pirms dažiem gadiem izstrÄdÄto un pieÅemto dokumentu. Procesi norit neiedomÄjami strauji. Latvijai draud depopulÄcija, tautas izmirÅ¡ana!
Protams, Å¡obrÄ«d ir arÄ« NacionÄlÄs attÄ«stÄ«bas plÄns (NAP). Tas ir daudz konkrÄ"tÄks par Å¡o stratÄ"Ä£iju. TaÄu strukturÄlu saistÄ«bu starp abiem dokumentiem konstatÄ"t ir grÅ«ti.
Pati ideja skatÄ«t valsts attÄ«stÄ«bu vairÄku desmitgažu perspektÄ«vÄ ir nepiecieÅ¡ama. Mulsina kopÄ"jÄ stratÄ"Ä£ijas Latvija 2030 tendence: samierinÄties ar notiekoÅ¡o. TÄ vien liekas, ka ar Å¡o dokumentu iecerÄ"ts padarÄ«t pieÅemamu skumjo realitÄti, ka latvieÅ¡iem 21. gadsimts bÅ«s pÄ"dÄ"jais.
StratÄ"Ä£ijas dokumentam Latvija 2030 ir arÄ« dažas pozitÄ«vas iezÄ«mes: 1) tas raksturo dominÄ"joÅ¡Äs tendences LatvijÄ un pasaulÄ", 2) uzsver kultÅ«ras nozÄ«mi sabiedrÄ«bas attÄ«stÄ«bÄ, 3) akcentÄ" pÄrmaiÅas izglÄ«tÄ«bÄ. StratÄ"Ä£ijÄ ir atzÄ«ta nepiecieÅ¡amÄ«ba plÄnot ilgÄkÄ perspektÄ«vÄ, atbildÄ«ba nÄkamo paaudžu priekÅ¡Ä, sabalansÄ"tas attÄ«stÄ«bas nepiecieÅ¡amÄ«ba. TomÄ"r dominÄ" atseviÅ¡Ä·u un lokÄlu risinÄjumu uzskaitÄ«jums. DažÄm pareizi identificÄ"tajÄm problÄ"mÄm nav meklÄ"ti cÄ"loÅi.
DomÄjot par nÄkotni, mÅ«sdienu sabiedrÄ«bas tendences tiek absolutizÄ"tas, nosaucot tÄs par nenovÄ"rÅ¡amÄm. StratÄ"Ä£ija Latvija 2030 konstatÄ" demogrÄfisko krÄ«zi, globalizÄciju, darba tirgus dinamiku, klimata izmaiÅas un dabas vides apdraudÄ"tÄ«bu, energoresursu problÄ"mu, demokrÄtiskas pÄrstÄvniecÄ«bas krÄ«zi, sabiedrÄ«bas noslÄÅoÅ¡anos un urbanizÄciju [Latvija 2030, 6].Â
TaÄu nav analizÄ"ts, kas ir izraisÄ«jis nosauktÄs tendences (kuras ne visas vÄ"rtÄ"jamas pozitÄ«vi) un kÄda ir to dinamika. Nemaz netiek skarts morÄlÄs krÄ«zes jautÄjums. Bet nodokļu nemaksÄÅ¡ana, bezatbildÄ«ba, shÄ"moÅ¡ana, krÄpÅ¡ana, Ä"nu ekonomika, zagÅ¡ana sakÅojas tieÅ¡i morÄles vÄjumÄ.
KÄ galvenie stratÄ"Ä£iskie principi minÄ"ta jaunrade, tolerance, sadarbÄ«ba un lÄ«dzdalÄ«ba. [Latvija 2030, 7] ĪpaÅ¡i uzsvÄ"rta atvÄ"rtÄ«ba ÄrÄ"jÄm ietekmÄ"m (bez atrunÄm). Vai tas nozÄ«mÄ" atvÄ"rtÄ«bu jebkurÄm ietekmÄ"m? TÄ ir diskutabla pozÄ«cija, Åemot vÄ"rÄ "maigÄs varas" un nu jau arÄ« atklÄtas agresijas piemÄ"rus mÅ«sdienu politikÄ. LÄ«dzdalÄ«bas principÄ minÄ"ta sabiedrÄ«bas saliedÄ"tÄ«ba, taÄu nav skaidrs, uz kÄdu vÄ"rtÄ«bu bÄzes tÄ paredzÄ"ta. TurklÄt lÄ«dzdalÄ«bas princips kontrastÄ" ar postulÄ"to nenovÄ"rÅ¡amo tendenci: plaisas palielinÄÅ¡anos starp nabadzÄ«go un bagÄtnieku slÄni. SaliedÄ"t sabiedrÄ«bu bÅ«s grÅ«ti, ja plaisas turpinÄs paplaÅ¡inÄties un tiks atzÄ«tas par "nenovÄ"rÅ¡amÄm". Visi Äetri principi attiecas uz mijietekmÄ"m horizontÄlajÄ - sociÄlajÄ, komunikÄciju un dzÄ«ves darbÄ«bu - dimensijÄ. Nav mÄ"Ä£inÄts apzinÄt un analizÄ"t sabiedrÄ«bu vienojoÅ¡as augstÄkÄs vÄ"rtÄ«bas un ideÄlus ne pagÄtnÄ", ne nÄkotnÄ".Â
PretÄ"ji stratÄ"Ä£ijai Latvija 2030 pozitÄ«vi vÄ"rtÄ"jams Egila Levita izstrÄdÄtais Satversmes Ievads, kurÄ Ä«sÄ veidÄ mÄ"Ä£inÄts tomÄ"r paskaidrot Latvijas valsts jÄ"gu, izveidoÅ¡anos, misiju, pamatvÄ"rtÄ«bas un mÄ"rÄ·i. JÄcer ka Å¡is Ievads jeb Preambula tiks tuvÄkajÄ laikÄ pieÅemts SaeimÄ.
Latvijas mÄ"rÄ·is StratÄ"Ä£ijÄ definÄ"ts kÄ 2030. gadÄ sasniedzams stÄvoklis - tÄtad kÄ rezultÄts (nevis virziens). 2030. gada Latvija bÅ«s plaukstoÅ¡a aktÄ«vu un atbildÄ«gu pilsoÅu valsts. Ikviens varÄ"s justies droÅ¡s un piederÄ«gs Latvijai, Å¡eit katrs varÄ"s Ä«stenot savus mÄ"rÄ·us. NÄcijas stiprums sakÅosies mantotajÄs, iepazÄ«tajÄs un jaunradÄ«tajÄs kultÅ«ras un garÄ«gajÄs vÄ"rtÄ«bÄs, latvieÅ¡u valodas bagÄtÄ«bÄ un citu valodu zinÄÅ¡anÄs. Tas vienos sabiedrÄ«bu jaunu daudzveidÄ«gu un neatkÄrtojamu vÄ"rtÄ«bu radÄ«Å¡anai ekonomikÄ, zinÄtnÄ" un kultÅ«rÄ, kuras vÄ"rtÄ"s, pazÄ«s un cienÄ«s arÄ« Ärpus Latvijas. TÄlÄk uzsvÄ"rta RÄ«gas un lauku attÄ«stÄ«bas izlÄ«dzinÄÅ¡anas nepiecieÅ¡amÄ«ba. MÄ"rÄ·is beidzas ar apgalvojumu: Latvija - mÅ«su mÄjas - zaļa un sakopta, radoÅ¡a un Ä"rti sasniedzama vieta pasaules telpÄ, par kuras ilgtspÄ"jÄ«gu attÄ«stÄ«bu mÄ"s esam atbildÄ«gi nÄkamo paaudžu priekÅ¡Ä. [Latvija 2030, 10]Â
Utopisko noskaÅu pastiprina apgalvojums: katrs varÄ"s Ä«stenot savus mÄ"rÄ·us, jo skaidrs, ka tas nav iespÄ"jams. MÄ"rÄ·i var bÅ«t visai atÅ¡Ä·irÄ«gi dažÄdÄm sociÄlajÄm grupÄm un ideoloÄ£ijÄm.
Tiek paredzÄ"ta vÄ"rtÄ«bu radÄ«Å¡ana ekonomikÄ. TomÄ"r jautÄjums par Å¡o vÄ"rtÄ«bu izmantoÅ¡anu paliek neskaidrs. StratÄ"Ä£ijÄ apiets bÅ«tiskÄkais jautÄjums: kam piederÄ"s ekonomiskÄ vara LatvijÄ? Vai tie bÅ«s Latvijas pilsoÅi vai Ärzemnieki? Vai un cik liela daļa ekonomikÄ atvÄ"lÄ"ta valsts sektoram, cik - privÄtajam?
StratÄ"Ä£ijas projektÄ nav definÄ"ts jÄ"dziens "kultÅ«ra". TurklÄt tas tiek lietots atÅ¡Ä·irÄ«gÄs nozÄ«mÄ"s. Dažos gadÄ«jumos kultÅ«ra - kÄ visu mÄkslu kopums, citos - kÄ cilvÄ"ku pÄrveidotÄ vide, pagÄtnes mantojums vai personÄ«bas kvalitÄÅ¡u kopums. Ekonomikas, zinÄtnes un kultÅ«ras jomu nodalÄ«Å¡ana dokumentÄ liecina, ka kultÅ«ra domÄta vÄrda Å¡aurÄkÄ nozÄ«mÄ": kÄ mÄkslas joma vai kÄ tikai garÄ«go, nemateriÄlo vÄ"rtÄ«bu joma, nevis kÄ tautas mentalitÄtes vai visu sabiedrÄ«bas izpausmju un vÄ"rtÄ«bu strukturÄ"ts kopums.
KÄ neizbÄ"gamÄ«ba uzsvÄ"rta cilvÄ"ku skaita samazinÄÅ¡anÄs un darbaspÄ"ka ieveÅ¡anas nepiecieÅ¡amÄ«ba. Tiek minÄ"ts, ka globÄlÄ tirgus iespaidÄ pasaules kultÅ«ras daudzveidÄ«ba ir apdraudÄ"ta, bet citur uzsvÄ"rta atvÄ"rtÄ«ba ÄrÄ"jÄm ietekmÄ"m, kas Å¡o apdraudÄ"tÄ«bu neizbÄ"gami vairos.
UzsvÄ"rts, ka pilsoniskÄ nÄcija interpretÄ"jama nevis kÄ etniskÄ, bet kÄ politiskÄ nÄcija. Izteikums nevis kÄ etniskÄ nevilÅ¡us rada spriedzi starp etnisko identitÄti un nacionÄlo piederÄ«bu. Kas ir pilsoniskÄ nÄcija? Vai Latvija bez latvieÅ¡iem? Vai etniskajai piederÄ«bai jeb tautÄ«bai tÄtad it kÄ nebÅ«tu vietas pilsoniskÄs nÄcijas koncepcijÄ. Tas rada bažas. Lietojot pretstatÄ«jumu, ir panÄkta nevajadzÄ«ga pretruna. TÄ nebÅ«tu, ja izteikums tiktu formulÄ"ts, ievÄ"rojot komplementaritÄtes - papildinÄmÄ«bas - principu. TÄ vien liekas - mÄ"Ä£inÄts apgalvot, ka pilsoniskÄ nÄcija nav savienojama ar etniskÄs piederÄ«bas principu. KÄpÄ"c?Â
ŽÄ"l, ka no Egila Levita sÄkotnÄ"jÄ Satversmes Preambulas projekta ir izÅemts jÄ"dziens "valsts nÄcija". LatvieÅ¡i LatvijÄ ir valsts nÄcija jeb pamatnÄcija, jo tÄ ir dibinÄjusi Latvijas valsti, kas nes latvieÅ¡u tautas nosaukumu. TaÄu Latvijas pilsoÅu vidÅ« ir un var bÅ«t citu tautu pÄrstÄvji, kuri kopÄ ar latvieÅ¡iem piedalÄs Latvijas valsts celÅ¡anÄ, lieto latvieÅ¡u valodu un ciena Latvijas kultÅ«ru.
ProjektÄ Latvija 2030 izteikta prognoze, ka 2025. gadÄ RÄ«gÄ vairÄk nekÄ puse mÄjsaimniecÄ«bu dzÄ«vos viens cilvÄ"ks vai pÄris bez bÄ"rniem [Latvija 2030, 2009, 18]. LÄ«dzÄ«gi kÄ dokumenta sÄkumÄ, kur apgalvots, ka 2030 gadÄ vairÄkums bÅ«s vecÄki par 45 gadiem, bet jau 2020. gadÄ pensijas vecuma cilvÄ"ku bÅ«s vairÄk nekÄ bÄ"rnu un jaunieÅ¡u vecumÄ lÄ«dz 18 gadiem. TÄlÄk analizÄ"ts nevis, kÄ Å¡o situÄciju aizkavÄ"t vai uzlabot, bet - kÄ ar to sadzÄ«vot, samierinÄties.
PretrunÄ«gas pÄrdomas izraisa izglÄ«tÄ«bas attÄ«stÄ«bas redzÄ"jums Å¡ajÄ stratÄ"Ä£ijÄ.
KultÅ«ras kontekstÄ runÄts par pÄreju no izglÄ«tÄ«bas sistÄ"mas, kas vÄ"rsta galvenokÄrt uz loÄ£isko domÄÅ¡anu un intelektu, uz tÄdu, kas stimulÄ" dažÄdas domÄÅ¡anas kvalitÄtes (iztÄ"li, intuÄ«ciju, emocijas), radoÅ¡as idejas, attÄ«sta kritisko domÄÅ¡anu un spÄ"j Ä£enerÄ"t jaunas vÄ«zijas un vÄ"rtÄ«bas.
LoÄ£iskÄ domÄÅ¡ana tÄtad pretstatÄ«ta kritiskai domÄÅ¡anai. Tas rada jautÄjumu, vai kritiskÄ domÄÅ¡ana var iztikt bez loÄ£ikas. TurklÄt no apgalvojuma netieÅ¡i izriet, ka lÄ«dz Å¡im kritiskÄ domÄÅ¡ana, iztÄ"le un radoÅ¡Äs idejas nemaz netika attÄ«stÄ«tas. Tas ir apÅ¡aubÄmi, Åemot vÄ"rÄ mÄkslas izglÄ«tÄ«bas vietu un panÄkumus LatvijÄ, mÄkslinieku starptautisko atpazÄ«stamÄ«bu, kas bez iztÄ"les un radoÅ¡uma attÄ«stÄ«Å¡anas izglÄ«tÄ«bÄ diez vai bÅ«tu sasniedzams. Tam runÄ pretÄ« arÄ« Latvijas skolÄ"nu augstie sasniegumi starptautiskÄs olimpiÄdÄ"s, tostarp eksaktajos mÄcÄ«bu priekÅ¡metos. Bez kritiskÄs un loÄ£iskÄs domÄÅ¡anas diez vai tie bÅ«tu iespÄ"jami.
No formulÄ"juma var netieÅ¡i secinÄt, ka loÄ£iskÄ domÄÅ¡ana un intelekts kÄ novecojis ir jÄatmet - tÄpÄ"c, ka formulÄ"jumÄ neapdomÄ«gi izmantota pretstatÄ«Å¡ana. Lai gan labÄk derÄ"tu sintÄ"ze vai komplementÄra pieeja - papildinot loÄ£ikas un intelekta izkopÅ¡anu ar citu kvalitÄÅ¡u - emocionalitÄtes, iztÄ"les - attÄ«stÄ«Å¡anu. KvalitatÄ«va un pieejama izglÄ«tÄ«ba mūža garumÄ ir deklarÄ"tais izglÄ«tÄ«bas mÄ"rÄ·is sadaÄ¼Ä par paradigmu maiÅu izglÄ«tÄ«bÄ. TajÄ ir vairÄkas konstatÄ"joÅ¡as tÄ"zes. Vienlaikus ar specifisku kompetenÄu un kvalifikÄcijas uzkrÄÅ¡anu, kas nosaka cilvÄ"ka spÄ"jas iekļauties darba tirgÅ« un veidot veiksmÄ«gu profesionÄlo karjeru, izglÄ«tÄ«ba ir arÄ« cilvÄ"ka talantu, emocionÄlÄs un sociÄlÄs inteliÄ£ences un personÄ«bas attÄ«stÄ«bas process.Â
ArÄ« Å¡ajÄ tekstÄ, lÄ«dztekus neapÅ¡aubÄmi svarÄ«gajai emocionÄlajai, sociÄlajai inteliÄ£encei un talantam tomÄ"r nav minÄ"ta morÄlÄ dimensija. CilvÄ"ks var bÅ«t kvalificÄ"ts, kompetents, talantÄ«gs, sociÄli veiksmÄ«gs un pat emocionÄls, taÄu izrÄdÄ«ties pÄ"dÄ«gais nelietis. Vai tÄ nav pamata problÄ"ma Latvijas lÄ«dzÅ¡inÄ"jÄs politiskajÄs un ekonomiskajÄs problÄ"mÄs? GrÅ«ti iedomÄties kompetentÄkus, ekonomiski un sociÄli veiksmÄ«gÄkus, intelektuÄli rafinÄ"tÄkus cilvÄ"kus kÄ daudzkÄrt medijos kritizÄ"tos Latvijas oligarhus vai bankrotÄ"juÅ¡o (lasi - bankrotÄ novesto) banku vadÄ«tÄjus.
Neskaidrs ir izteikums kvalifikÄcijas uzkrÄÅ¡ana, jo kvalifikÄciju parasti iegÅ«st, uzkrÄj pieredzi. TÄlÄk uzmanÄ«ba ir pievÄ"rsta organizatoriskajam un strukturÄlajam aspektam. PersonÄ«bas kvalitÄÅ¡u un Ä«paÅ¡Ä«bu jautÄjums, kas ieskicÄ"ts pirmajÄ formulÄ"jumÄ, netiek izvÄ"rsts.Â
Nesaprotams ir uzstÄdÄ«jums, ka tradicionÄlÄ pieeja mÄcÄ«t priekÅ¡metus savstarpÄ"ji noÅ¡Ä·irti ar uzsvaru uz zinÄÅ¡anÄm jÄnomaina ar pragmatiskÄku pieeju, kur bÅ«tisks ir zinÄÅ¡anu apguves konteksts. Ja tas nozÄ«mÄ", ka no mÄcÄ«bu priekÅ¡metu sistÄ"mas vispÄr jÄatsakÄs, tad tÄ ir radikÄla pieeja. LÄ«dzsvarotas attÄ«stÄ«bas labÄ tomÄ"r nepiecieÅ¡ams sabalansÄ"t atziÅu par zinÄÅ¡anu konteksta svarÄ«gumu ar atbildÄ«gu attieksmi pret skolu tradÄ«ciju, kurÄ mÄcÄ«bu priekÅ¡meti ir nodalÄ«ti cits no cita. Tas turklÄt ir loÄ£iski un pedagoÄ£iski pamatoti. PilnÄ«ga mÄcÄ«bu priekÅ¡metu saplÅ«sme (totÄla integrÄcija) ir jÄnoÅ¡Ä·ir no saprÄtÄ«gas saiknes starp mÄcÄ«bu priekÅ¡metu (tematiskas integrÄcijas). PirmajÄ gadÄ«jumÄ jÄrÄ"Ä·inÄs ar milzÄ«giem ieguldÄ«jumiem, faktiski ar resursu izÅ¡Ä·Ä"rdÄ"Å¡anu, ja to ieviestu. TurklÄt par Å¡Ädas pieejas trÅ«kumiem ir uzkrÄta visai pretrunÄ«ga pieredze ÄrzemÄ"s. OtrajÄ pieejÄ - starppriekÅ¡metu saiknes stiprinÄÅ¡anÄ - savukÄrt ir labas iestrÄdes, kas jÄturpina.
DiskutÄ"jams ir apgalvojums, ka skolÄ"nu izglÄ«toÅ¡anÄ jÄiesaista speciÄlisti bez speciÄlÄs pedagoÄ£iskÄs izglÄ«tÄ«bas. AtseviÅ¡Ä·i gadÄ«jumi, kur Å¡Äda iesaiste devusi labus rezultÄtus, nevar bÅ«t pamats sistÄ"mai. Tas faktiski sagrautu jebkuru pedagoÄ£isko prasÄ«bu nozÄ«mi un visu pedagogu sagatavoÅ¡anas sistÄ"mu. StratÄ"Ä£ijÄ raksturota e-skolas un informÄcijas tehnoloÄ£iju nozÄ«me, mūžizglÄ«tÄ«ba, skola kÄ sociÄlÄ tÄ«klojuma centrs, kas ir aktuÄlas un pamatotas idejas.Â
Var piekrist apgalvojumam, ka jÄpalielina profesionÄlo asociÄciju loma (nav gan skaidrs, vai domÄtas arÄ« pedagogu asociÄcijas). TomÄ"r paÅ¡Ä stratÄ"Ä£ijas projekta izstrÄdÄ" pedagogu profesionÄlÄs asociÄcijas tieÅ¡i nav tikuÅ¡as pieaicinÄtas. Projektam gan bijuÅ¡i konsultanti no Å veices, ASV, Beļģijas, LielbritÄnijas un JaunzÄ"landes. KÄpÄ"c tieÅ¡i no Å¡Ä«m valstÄ«m, nevis, piemÄ"ram, no Somijas, VÄcijas, NorvÄ"Ä£ijas, mÅ«su mentalitÄtei tuvÄkajÄm ziemeļvalstÄ«m, tas nav skaidrs.
Uzsverot inovÄciju un attÄ«stÄ«bas nepiecieÅ¡amÄ«bu, neartikulÄ"ts ir pagÄtnes mantojuma aspekts. Nekur stratÄ"Ä£ijÄ nav minÄ"ta morÄlo ideÄlu attÄ«stÄ«bas nepiecieÅ¡amÄ«ba, vÄ"rtÄ«bizglÄ«tÄ«ba, audzinÄÅ¡ana. Lai gan kÄ sabiedrÄ«bas mÄ"rÄ·is ir minÄ"ta zaļa Latvija, tomÄ"r izglÄ«tÄ«bas jomÄ nav izvÄ"rsta vides, veselÄ«bas un ekoloÄ£iskÄs izglÄ«tÄ«bas dimensija.Â
ProjektÄ minÄ"ta izglÄ«tÄ«bas iestÄžu internacionalizÄcija, bet nekas nav teikts par nacionÄlo un etnisko vÄ"rtÄ«bu (tostarp tradicionÄlÄs kultÅ«ras) apgÅ«Å¡anu skolÄs. Lai gan tautas identitÄtes un attÄ«stÄ«bas nozÄ«mi izceļ UNESCO ziÅojums 21. gadsimtam, kurÄ apgalvots ka cilvÄ"ku socializÄcija nedrÄ«kst bÅ«t pretrunÄ tautu attÄ«stÄ«bai [Delors, 2001, 61].
PozitÄ«vi vÄ"rtÄ"jams mÄ"Ä£inÄjums vispirms definÄ"t principus un tikai pÄ"c tam mÄ"rÄ·us. TrÄ«s no stratÄ"Ä£ijas principiem (iecietÄ«ba, sadarbÄ«ba, lÄ«dzdalÄ«ba) pieder pie plaÅ¡Äka dialoga filozofijas konteksta, kas balstÄs uz lÄ«dztiesÄ«bu, kuras pamatÄ ir taisnÄ«gums un solidaritÄte. Bez Å¡Ä«m vÄ"rtÄ«bÄm grÅ«ti cerÄ"t uz sabiedrÄ«bas lÄ«dzdalÄ«bu un sadarbÄ«bu. TaÄu ar to ir par maz, lai sabiedrÄ«ba saprastu virzienu - kurp Å¡Äda stratÄ"Ä£ija ved - un spÄ"tu vienoties kopÄ«gam darbam Latvijas labÄ.
BÅ«tiskÄkais - nav minÄ"ta Ä£imene kÄ pamatvÄ"rtÄ«ba. Bet tieÅ¡i Ä£imenes problÄ"mas, laulÄto Å¡Ä·irÅ¡anÄs, kopdzÄ«ve Ärpus laulÄ«bas, seksuÄlo partneru mainÄ«ba, nestabilitÄte un maz bÄ"rnu ir tieÅ¡i tas, kas kavÄ" Latvijai kaut vai noturÄ"t iedzÄ«votÄju skaitu paÅ¡reizÄ"jÄ lÄ«menÄ«.
StratÄ"Ä£ija Latvija 2030 nav revolucionÄra, pat ne reformistiska, drÄ«zÄk samiernieciska. TajÄ iekodÄ"ta padoÅ¡anÄs globalizÄcijas un depopulÄcijas tendencÄ"m, kas novedÄ«s pie situÄcijas, ka Latvija ieplÅ«dÄ«s darbaspÄ"ks no citÄm zemÄ"m, kas skaitliski pÄrmÄks pamatnÄciju. ArÄ« Latvijas zeme un uzÅÄ"mumi - ieplÅ«stot investÄ«cijÄm, bankrotÄ"jot uzÅÄ"mumiem, kas neapdomÄ«gi ÅÄ"muÅ¡i banku kredÄ«tus, dÄsni dÄvÄjot uzturÄ"Å¡anÄs atļaujas pret nekustamÄ Ä«paÅ¡uma iegÄdi - visticamÄk nebÅ«s vairs Latvijas pilsoÅu vai valsts rokÄs, ja turpinÄsim darÄ«t kÄ lÄ«dz Å¡im. Ja turpinÄsim plÅ«st pa straumi.Â
Sena tautas gudrÄ«ba saka: beigta zivs peld pa straumi, dzÄ«va - pret straumi! Vai nebÅ«tu laiks Latvijai pagriezties âpret straumiâ? IzvÄ"lÄ"ties pilnÄ«gi pretÄ"ju virzienu un attÄ«stÄ«bas mÄ"rÄ·i! IezÄ«mÄ"t jaunu nÄkotnes scenÄriju, jaunu stratÄ"Ä£iju - visus spÄ"kus vÄ"rst uz tautas izdzÄ«voÅ¡anu.Â
Tas nozÄ«mÄ" - visiem iespÄ"jamiem lÄ«dzekļiem cÄ«nÄ«ties, lai LatvijÄ vairÄk dzimst nekÄ mirst, vairÄk atgriežas dzimtenÄ", nekÄ no tÄs aizbrauc, vairÄk pÄru apprecas, nekÄ izÅ¡Ä·iras un arvien vairÄk ekonomiskÄs noteikÅ¡anas un bagÄtÄ«bas atgriežas Latvijas un tÄs pilsoÅu rokÄs!
Å Ä·iet, cita ceļa mums nav, ja mÄ"s - latvieÅ¡u tauta - vÄ"lamies piedzÄ«vot 22. gadsimtu kÄ pamatnÄcija tÄ"vu zemÄ", kas spÄ"j saimniekot un bÅ«t notecÄ"ja savÄ valstÄ«.
AVOTI:
Latvijas ilgtspÄ"jÄ«gas attÄ«stÄ«bas stratÄ"Ä£iju lÄ«dz 2030. gadam (Latvija 2030). http://www.pkc.gov.lv/latvija2030Â
Delors, Ž. u. c. MÄcÄ«Å¡anÄs ir zelts. ZiÅojums, ko StarptautiskÄ komisija par izglÄ«tÄ«bu 21. gadsimtam sniegusi UNESCO. - RÄ«ga: 2001Â
Jaunais Satversmes ievads ceÄ¼Ä uz Saeimu http://www.la.lv/jaunais-satversmes-ievads-cela-uz-saeimu/