JoprojÄm VeselÄ«bas nozares darba grupas vadÄ«tÄjas Ilzes ViÅÄ·eles (VienotÄ«ba) izteikumi publiskajÄ telpÄ liecina, ka veselÄ«bas nozares samilzuÅ¡Äs problÄ"mas vÄ"las risinÄt uz pensionÄru un mazÄk aizsargÄto iedzÄ«votÄju grupu rÄ"Ä·ina. Kategoriski nepiekrÄ«tu veselÄ«bas finansÄ"Å¡anai no sociÄlÄ budžeta, tÄdÄ"jÄdi uz vÄ"lÄ"Å¡anu rÄ"Ä·ina riskÄ"jot graut stabilu un sakÄrtotu sistÄ"mu, kas ir paredzÄ"ta citiem mÄ"rÄ·iem.
Katrs priekÅ¡likums lÄ«dz Å¡im uzlabot pensionÄru situÄciju, indeksÄ"jot pensijas vai pÄrrÄ"Ä·inot krÄ«zes laikÄ pieÅ¡Ä·irtÄs mazÄkas pensijas, atduras pret neizpratni un fiskÄlo disciplÄ«nu. TÄpat katru iniciatÄ«vu palielinÄt pensijas apmÄ"ru dÄ"vÄ" par populismu. TajÄ paÅ¡Ä laikÄ bez jebkÄda pamatojuma un ekonomiskÄs ietekmes izvÄ"rtÄ"juma aizvien valdÄ«bÄ izskatÄ«Å¡anai vÄ"las virzÄ«t priekÅ¡likumu par veselÄ«bas nozares finansÄ"Å¡anu no sociÄlÄ budžeta.Â
Tas notiek neraugoties uz to, ka pat pusprocenta novirzÄ«Å¡ana citiem mÄ"rÄ·iem apdraud sociÄlÄ budžeta stabilitÄti un, iespÄ"jams, arÄ« pensiju un citu pabalstu sekmÄ«gu izmaksu ilgtermiÅÄ. VÄ"lÄ"Å¡anu cÄ«Åu karstumÄ tiek maldinÄta sabiedrÄ«ba, jo, Ä«stenojot Å¡Ädu nodomu, tiktu saplosÄ«ts sociÄlais budžets, tam noraujot 3% jeb 233,2 miljonus eiro. KÄ labklÄjÄ«bas ministrs to nevaru pieļaut, jo man ir jÄnosargÄ sociÄlÄ budžeta stabilitÄte un jÄgarantÄ" iedzÄ«votÄjiem sociÄlÄ droÅ¡Ä«ba.
Protams, ir jÄrisina samilzuÅ¡Äs veselÄ«bas aprÅ«pes problÄ"mas, tomÄ"r nevar vienkÄrÅ¡i iegrÄbties sociÄlajÄ budžetÄ, kas tikai tagad ir sÄcis atkopties no krÄ«zes. BijusÄ« labklÄjÄ«bas ministre noteikti atceras, ka sociÄlÄ budžeta stabilizÄ"Å¡anai bija jÄpieÅem arÄ« daži pietiekami sÄpÄ«gi lÄ"mumi, piemÄ"ram, pensionÄ"Å¡anÄs vecuma celÅ¡ana. Ja jau ir uzskats, ka sociÄlais budžets ir tik bagÄts un spÄ"j finansÄ"t visu pÄ"c kÄrtas, tad, iespÄ"jams, nemaz nevajadzÄ"ja pacelt pensionÄ"Å¡anÄs vecumu?
Vienlaikus ViÅÄ·eles kundze klaji melo, ka labklÄjÄ«bas ministrs ir virzÄ«jis sociÄlo iemaksu samazinÄÅ¡anu par 0,5%. ArÄ« LabklÄjÄ«bas ministrija Å¡Ädu iniciatÄ«vu nav piedÄvÄjusi. LÄ«dz Å¡im esmu uzsvÄ"ris, ka vispirms kopumÄ jÄsakÄrto nodokļu sistÄ"ma, vienlaikus ceļot minimÄlo algu un ar nodokli neapliekamo minimumu. JÄpanÄk, lai cilvÄ"kiem pÄ"c nodokļu nomaksas paliktu reÄli vairÄk naudas maciÅÄ, lÄ«dz ar to nodroÅ¡inot sev iespÄ"ju dzÄ«vot veselÄ«gÄk, piemÄ"ram, lietojot kvalitatÄ«vu pÄrtiku un nodroÅ¡inot adekvÄtu profilaksi, tÄdÄ"jÄdi nekļūstot par pacientu.Â
Å ÄdÄ veidÄ samazinÄsies izdevumi veselÄ«bas nozarÄ", jo iedzÄ«votÄjiem bÅ«s mazÄk jÄpatÄ"rÄ" medicÄ«nas pakalpojumi un slimÄ«bas pabalsti. MÄ"s redzam, ka pÄ"dÄ"jos gados cilvÄ"ku ar invaliditÄti skaits ir dubultojies un tam pamatÄ ir gan zemie ienÄkumi, gan tas, ka krÄ«zes laikÄ cilvÄ"kiem ar invaliditÄti pensija vai pabalsts bija vienÄ«gie iespÄ"jamie ienÄkumi. TÄpat Å¡o skaitu ietekmÄ" veselÄ«bas aprÅ«pes nepieejamÄ«ba, jo iedzÄ«votÄji pie Ärsta vÄ"rÅ¡as novÄ"loti, savlaicÄ«gi nesaÅemot medicÄ«nas pakalpojumus un rezultÄtÄ iegÅ«stot invaliditÄti.
Ja arÄ« pusprocents izklausÄs kÄ sÄ«kums, attiecÄ«bÄ uz sociÄlo budžetu tÄs ir lielas summas. PiemÄ"ram, ja veselÄ«bas finansÄ"Å¡anai novirza 0,5% sociÄlÄ budžeta lÄ«dzekļus, tad tie ir apmÄ"ram 34,6 miljoni eiro 2015.gadÄ. SavukÄrt veselÄ«bas aprÅ«pei novirzot 3% tie bÅ«tu vismaz 233,2 miljoni eiro 2017.gadÄ, kas jau bÅ«tiski apdraud sociÄlÄ budžeta stabilitÄti nÄkotnÄ". Å ÄdÄ gadÄ«jumÄ bÅ«tu jÄdomÄ par atseviÅ¡Ä·u sociÄlÄs apdroÅ¡inÄÅ¡anas veidu pÄrskatÄ«Å¡anu, tai skaitÄ jÄvÄ"rtÄ" turpmÄkÄs pensiju izmaksas iespÄ"jas.Â
IespÄ"jams, pastÄv ilÅ«zija, ka Å¡is ir vienkÄrÅ¡Äkais veids kÄ Ätri un nesÄpÄ«gi pÄrdalÄ«t finansÄ"jumu. TÄdÄ gadÄ«jumÄ redzu bÅ«tiskas pretrunas, jo iepriekÅ¡ man bija jÄcÄ«nÄs par papildu finansÄ"jumu pensiju indeksÄcijai un jÄpierÄda, ka sociÄlais budžets to spÄ"s nodroÅ¡inÄt. TÄpat diskusijas par iespÄ"jÄm pÄrrÄ"Ä·inÄt krÄ«zes laikÄ pieÅ¡Ä·irtÄs mazÄkÄs pensijas uztvÄ"ra kÄ nekoleÄ£iÄlu rÄ«cÄ«bu. TÄpÄ"c vÄ"l jo vairÄk pÄrsteidz, ka no sociÄlÄ budžeta var vienkÄrÅ¡i dažus procentus jeb vairÄkus simtus miljonu eiro noÅemt nost. TÄdÄ gadÄ«jumÄ mÄ"s nekavÄ"joties varam atļauties indeksÄ"t pensijas, Åemot vÄ"rÄ gan patÄ"riÅa cenu indeksu, gan 50% no vidÄ"jÄs iemaksu algas. TÄpat varam pÄrrÄ"Ä·inÄt krÄ«zes laikÄ pieÅ¡Ä·irtÄs pensijas, uzlabojot vairÄk nekÄ 80 tÅ«kstoÅ¡u pensionÄru situÄciju.Â
Aicinu rast ilgtermiÅa risinÄjumu veselÄ«bas nozares problÄ"mu atrisinÄÅ¡anai. KÄ jau iepriekÅ¡ uzsvÄ"ru, vispirms jÄsakÄrto pati veselÄ«bas sistÄ"ma jau esoÅ¡Ä finansÄ"juma ietvaros un tÄ palielinÄjums jÄpamato ar noteiktiem pakalpojumu veidiem, to apjomu un nepiecieÅ¡amo sasniedzamo rezultÄtu. Faktiski runa ir par pakalpojumu groza definÄ"Å¡anu un skaidru valodu, ko valsts finansÄ" un ko nÄ". Ir jÄizvairÄs no esoÅ¡Äs situÄcijas, kad uzskaitÄ«to pakalpojumu klÄsts it kÄ ir plaÅ¡s, bet realitÄtÄ" cilvÄ"ki vai nu gaida rindÄ vairÄkus gadus lÄ«dz pakalpojuma saÅemÅ¡anai vai tÄpat izvÄ"las saÅemt maksas pakalpojumu, jo veselÄ«bas stÄvokļa dÄ"ļ nevar gaidÄ«t rindÄ.
SociÄlais budžets veidojas no cilvÄ"ku veiktajÄm sociÄlajÄm iemaksÄm, kas proporcionÄli sadalÄs pa konkrÄ"tiem sociÄlÄs apdroÅ¡inÄÅ¡anas veidiem. No sociÄlÄ budžeta tiek izmaksÄtas pensijas, dažÄda veida pabalsti vecÄkiem, invaliditÄtes pabalsti, slimÄ«bas pabalsti u.c. Vienlaikus budžetÄ tiek veidots uzkrÄjums kÄ droÅ¡Ä«bas spilvens situÄcijÄm, kad ekonomisku svÄrstÄ«bu gadÄ«jumÄ strauji samazinÄs sociÄlo iemaksu maksÄtÄju skaits. Å obrÄ«d sociÄlais budžets ir stabils un tajÄ pirmo gadu pÄ"c ekonomiskÄs krÄ«zes veidojas uzkrÄjums.