Bakalaura darbs - koka velo

Kitijas Gailes studiju noslÄ"guma darbs, tikko absolvÄ"jot RÄ«gas Tehniskās universitātes Materiālu tehnoloÄ£iju un dizaina bakalaura programmu, ir paÅ¡as dizainÄ"tais kalnu velosipÄ"ds ar koka rāmi.

Kā atzÄ«st idejas autore, kaisle pret velobraukÅ¡anu bijusi jau sen, un, lai gan meitene neuzskata sevi par ikdienas riteņbraucÄ"ju, viņa regulāri piedalās dažādās velosacensÄ«bās, tādÄ"ļ arÄ« tÄ«kamāks bijis MTB stila velosipÄ"ds. Doma par paÅ¡as veidotu velosipÄ"du ar koka detaļām radusies, ilgstoÅ¡i iepazÄ«stot ārzemju veloforumus.

"Gan es, gan mans draugs, ar kuru kopā veidojām divriteni, esam velofanāti. AtraduÅ¡i internetā informāciju par šāda veida Amerikā ražotu braucamo, turpinājām meklÄ"t un atradām arÄ« citus piemÄ"rus. Divriteņus ar koka rāmi izgatavo arÄ« Eiropā, taču lielākoties tie ir pilsÄ"tas, nevis kalnu divriteņi," stāsta Kitija.

Å is ir jau otrais viņas paÅ¡taisÄ«tais velosipÄ"ds. Pirmais tapis trešā kursa beigās, un to apskatÄ«t varÄ"ja izstādÄ" Design isle 2013. Otrais velosipÄ"ds ar koka rāmi tapis meitenes mājās iekārtotā darbnÄ«cā, un tā izgatavoÅ¡ana prasÄ«jusi četru mÄ"neÅ¡u brÄ«vdienas. Nākamajā reizÄ" process ritÄ"tu raitāk, jo nu ir pagatavoti nepiecieÅ¡amie Å¡abloni, atzÄ«st jaunā dizainere.

Kā stāsta Kitija, koka velosipÄ"ds ir atÅ¡Ä·irÄ«gs no citiem - braukÅ¡ana ar to pat pa bruÄ£i vai mežu Å¡Ä·iet daudz vieglāka, Ä"rtāka, jo koks kā materiāls labi amortizÄ" vibrācijas. Toties paÅ¡izmaksa braucamrÄ«ka radÄ«Å¡anai bijusi visai ievÄ"rojama - rāmja materiāls vien izmaksājis ap 400 eiro, turklāt divritenim vajadzÄ"ja piemeklÄ"t kvalitatÄ«vas pārÄ"jās detaļas.

Ä»oti rÅ«pÄ«gi tika izraudzÄ«ta koksne, jo rāmim jābÅ«t ne tikai elastÄ«gam, bet arÄ« izturÄ«gam un cietam. Kā atzÄ«st autore, praksÄ" izmantotais riekstu masÄ«vkoks ir vispiemÄ"rotākais, jo tas lieliski padodas frÄ"zÄ"Å¡anai un citiem apstrādes darbiem, turklāt tam piemÄ«t atbilstoÅ¡a elastÄ«ba un izturÄ«ba. Lai materiālus apstrādātu, nepiecieÅ¡ama augstākā meistarÄ«ba un galdnieka prasmes, tāpÄ"c vÄ"rtÄ«gs bija Kitijas drauga Rinalda Grauzes atbalsts.

"Visvairāk laika prasÄ«ja frÄ"zÄ"Å¡anas darbi. Jo vieglāks divritenis, jo lielāku svaru tas iztur, -manÄ"jais spÄ"j noturÄ"t aptuveni 100 kg smagu braucÄ"ju. Latvijā diemžÄ"l vÄ"l nav speciālo testÄ"Å¡anas iekārtu, tās pieejamas Vācijā un Dānijā. Å o tÄ"mu plānoju pÄ"tÄ«t un iekārtu izgatavot sava maÄ£istra darba ietvaros."

Patlaban velosipÄ"ds ir pieteikts konkursam Gada balva dizainā 2014, un ekspozÄ«cija bÅ«s apskatāma Latvijas Dizaineru savienÄ«bas stendā izstādÄ" Design isle 2014 BT1 izstāžu zālÄ" Ķīpsalā no Å¡Ä« gada 2. lÄ«dz 5.oktobrim.