Lubāns: Pakāpeniski varam atļauties iegādāties vilcienus

UzņÄ"mums Pasažieru vilciens, neskatoties uz miljoniem eiro lielo budžeta deficÄ«tu, jaunos vilcienus par saprātÄ«gu cenu var atļauties iegādāties, jo vilcieni tiks iegādāti pakāpeniski un Latvijā tie nonāks tikai 2016.gadā, intervijā biznesa portālam Nozare.lv sacÄ«ja uzņÄ"muma valdes priekÅ¡sÄ"dis Andris Lubāns.

"NebÅ«s tā, ka 2016.gada 1.janvārÄ« nomainÄ«sim visus 25 vilcienu sastāvus. Uzdevums ir 2016.gadā sākt nomaiņas procesu. LÄ«dz ar to nevaru pateikt, vai viens vai pieci sastāvi bÅ«s janvārÄ« vai septembrÄ«. Galvenais ir nonākt lÄ«dz pirmajam elektrovilcienam 2016.gadā," skaidro uzņÄ"muma vadÄ«tājs.

Viņš arÄ« skaidro, ka jaunajiem vilcieniem bÅ«s pozitÄ«vs efekts - pasažieru plÅ«smas pieaugums ap 20%, energoefektivitāte, mazākas remonta izmaksas. Turklāt svarÄ«gi esot, lai PV iegÅ«st vilcienus par tādu cenu, kā bija iepriekÅ¡ plānots. "Ja tā notiek, tad nav tā, ka 2017. un 2018.gadā ir pÄ"kšņi jāpiedāvā celt biļeÅ¡u cenas divreiz vai jāprasa papildu finansÄ"jums, lai varÄ"tu nosegt elektrovilcienu maksājumus. Finansiālās bažas ir tas iemesls, kāpÄ"c pārtraucām lÄ«dzÅ¡inÄ"jo iepirkuma procedÅ«ru," skaidro Lubāns.

Kā ziņots, iepriekÅ¡ valdÄ«ba akceptÄ"ja informatÄ«vo ziņojumu, kurā noteikts, ka vienas vilcienu vienÄ«bas iegādes cena ir 3,4 miljoni latu (4,8 miljoni eiro). Savukārt kopÄ"jā lÄ«guma summai nevajadzÄ"tu pārsniegt 108 miljonus latu (153 miljonus eiro). NorādÄ«ts, ka gada procentu likme nomai ir 3%, ilgtermiņa kredÄ«tam - 2,7%. IepriekÅ¡Ä"jā iepirkumā Hyundai Rotem piedāvājumā visu vienÄ«bu nomaksas maksa 15 gadu periodā bija 157 miljoni, bet Stadler - 228 miljoni eiro. Atceltā konkursa uzvarÄ"tājam Stadler vienas vienÄ«bas cena ir aptuveni septiņi miljoni eiro, kas esot par diviem miljoniem dārgāk nekā Igaunijā lÄ«dzÄ«gā darÄ«jumā. Tā ir bāzes cena bez papildu maksas par finansÄ"juma pakalpojumu, kura savukārt PV darÄ«jumā ir vÄ"l divi miljoni.

Jau ziņots, ka 8.jÅ«lijā tika iecelta jauna valde - par Pasažieru vilciena jauno valdes priekÅ¡sÄ"dÄ"tāju tika iecelts Lubāns, valdes locekļi - Māris Bremze un Mikus PÄ"rse.

AS Pasažieru vilciens jaunā valde 23.jÅ«lijā pieņÄ"ma lÄ"mumu pārtraukt vilcienu nomas iepirkuma procedÅ«ru, jo tās turpināšana neatbilst uzņÄ"muma interesÄ"m un finansiālajām iespÄ"jām.

Valde plāno lÄ«dz augusta beigām sagatavot ceļa karti, kādā veidā nonākt lÄ«dz veiksmÄ«gai ritošā sastāva nomaiņai paredzÄ"tajā termiņā - lÄ«dz 2016.gadam, teikts uzņÄ"muma paziņojumā medijiem.

Pasažieru vilciena jaunā valde divu nedÄ"ļu laikā kopÅ¡ savas darbÄ«bas sākuma ir pārskatÄ«jusi un apstiprinājusi uzņÄ"muma iepriekÅ¡Ä"jā finanÅ¡u gada pārskatu. IesniegÅ¡anai akcionāram sagatavoti arÄ« 2014.gada budžeta grozÄ«jumi, kuros atrasta iespÄ"ja optimizÄ"t resursus un samazināt zaudÄ"jumus par vismaz pieciem miljoniem eiro.

Pasažieru vilciena valde panākusi principiālu vienošanos ar VAS Latvijas Dzelzceļš par infrastruktūras pamatpakalpojumu maksājumu kārtību.

Å Ä« ir jau otrā reize, kad neizdodas iecere konkursā tikt pie jauniem vilcieniem. Pirms tam, 2012.gada aprÄ«lÄ«, Pasažieru vilciens un Spānijas uzņÄ"mums Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) parakstÄ«ja lÄ«gumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. VÄ"lāk tika konstatÄ"ts, ka Nila Freivalda vadÄ«tās Pasažieru vilciena valdes parakstÄ«tais lÄ«gums neatbilst sākotnÄ"jam iepirkuma nolikumam, kādÄ"ļ var tikt apdraudÄ"ta Eiropas SavienÄ«bas fondu finansÄ"juma saņemÅ¡ana Å¡im darÄ«jumam. Taču par lÄ«guma grozÄ«jumiem ar CAF vienoÅ¡anās netika panākta. NeveiksmÄ«gajā vilcienu iepirkumā neizmantoto KohÄ"zijas fonda finansÄ"jumu valdÄ«ba pārdalÄ«ja par labu citiem ar dzelzceļu saistÄ«tiem projektiem.