Advokāts: Biznesu glābj izlēmīgums, gremdē - laika vilkšana

GrÅ«tÄ«bas norÄ"Ä·ināties, nenomaksāti nodokļi, aizkavÄ"ta algu izmaksa - dažas no parādÄ«bām, kas diemžÄ"l kļūst par uzņÄ"mÄ"ju ikdienu ekonomikas stagnācijas vai lejupslÄ«des laikos. UzņÄ"mumu maksātspÄ"ja uz laiku var kļūt apgrÅ«tināta, taču ekonomiski pamatotu biznesu var glābt teju vienmÄ"r. Ja vien uzņÄ"muma Ä«paÅ¡nieki ir gatavi izlÄ"mÄ«gai un savlaicÄ«gai rÄ«cÄ«bai.

PÄ"c mana novÄ"rojama vismaz pusÄ" maksātnespÄ"jas gadÄ«jumu vainojama ir "laika vilkÅ¡ana" cerÄ«bā, ka grÅ«tÄ«bas atrisināsies paÅ¡as no sevis.

Vispirms jāmÄ"Ä£ina TAP

Tikko uzņÄ"mumam parādās nozÄ«mÄ«gas problÄ"mas izpildÄ«t saistÄ«bas pret kreditoriem, uzreiz jāvÄ"rtÄ", vai nav lietderÄ«gi paÅ¡iem iniciÄ"t Tiesiskās aizsardzÄ«bas procesu (TAP) - pirms maksātnespÄ"ju nav rosinājis kāds no kreditoriem. Jo laicÄ«gāk uzņÄ"muma Ä«paÅ¡nieki apzinās, ka perspektÄ«vā bÅ«s grÅ«tÄ«bas, jo ātrāk un kvalitatÄ«vāk var sagatavot pamatotu TAP pasākumu plānu, lai biznesu glābtu. Jāņem vÄ"rā, ka TAP plāns ir jāapstiprina kreditoriem, tāpÄ"c tam ir jābÅ«t skaidram un loÄ£iskam. TAP plāns ir ceļvedis turpmākajiem diviem gadiem - kā tiks atveseļots uzņÄ"mums un kādos termiņos, apmÄ"ros kreditori saņems savu naudu.

TAP plāna saskaņojums jāiegÅ«st divās - nodroÅ¡ināto un nenodroÅ¡ināto - kreditoru grupās. Pāns ir saskaņots, ja to atbalsta 2/3 no nodroÅ¡inātajiem kreditoriem (pamatparāda apmÄ"rā) un vairāk nekā puse no kopÄ"jās nenodroÅ¡ināto kreditoru (pamatparāda) prasÄ«jumu summas.

Lielākā bÄ"da ir tad, ja par risinājumiem sāk domāt vien tad, kad parādi jau tiesā iztiesāti un tiesu izpildÄ«tājs jau uzsācis tiesas nolÄ"muma izpildi - apÄ·Ä«lājis bankas kontus, sācis mantas pārdoÅ¡anu utt. Vai arÄ«, kad tiesu izpildÄ«tājs savu darbu jau ir pabeidzis un mantu pārdevis. Nereti uzņÄ"mÄ"ji pārvÄ"rtÄ" savas spÄ"jas tikt galā ar augoÅ¡ajiem nodokļu parādiem. Tie krājas, krājas lÄ«dz vadzis lÅ«zt, bet šādos apstākļos situāciju jau kontrolÄ" kreditors.

Jāatceras, ka pastāv arÄ« tāds TAP "paveids" kā "ārpustiesas tiesiskās aizsardzÄ«bas process" - Ä€TAP. BÅ«tiskākās atÅ¡Ä·irÄ«bas: TAP gadÄ«jumā vispirms tiesā tiek ierosināta TAP lieta, un tad divu mÄ"neÅ¡u laikā parādniekam ir jāizstrādā un ar kreditoriem jāsaskaņo TAP pasākumu plāns (izstrādes termiņu var pagarināt par vienu mÄ"nesi). Kad plāns ir saskaņots, to sniedz tiesā, tiesa to apstiprina un pasludina TAP procesu. Ä€TAP gadÄ«jumā parādniekam jābÅ«t apveltÄ«tam ar lielāku paÅ¡iniciatÄ«vu - savlaicÄ«gi jāizstrādā TAP plāns, paÅ¡am tas jāsaskaņo ar kreditoriem un jāiesniedz to apstiprināšanai tiesā.

Ä€TAP ir piemÄ"rots gadÄ«jumos, kad parādniekam ir nedaudz kreditoru, nav strÄ«da par tiesÄ«bām un TAP plānu var saskaņot ar kreditoriem ātrāk. Savukārt TAP bÅ«s piemÄ"rotāks, ja parādniekam kreditoru ir vairāk, tiesu izpildÄ«tājs draud uzsākt tiesas nolÄ"muma izpildi un izpārdot mantu vai arÄ« nesamÄ"rÄ«gi aug nodokļu parādu nokavÄ"juma naudas u.c. lÄ«dzÄ«gos gadÄ«jumos, kad laiks nav parādnieka sabiedrotais.

LÄ«dz ar tiesas lÄ"mumu par TAP lietas ierosināšanu parādnieks tiek pasargāts no tÅ«lÄ«tÄ"jām nelabvÄ"lÄ«gām sekām (tiek apturÄ"ta parādu piedziņa, aktÄ«vu un kontu apÄ·Ä«lāšana, kreditori nedrÄ«kst iesniegt tiesā maksātnespÄ"jas pieteikumu, apstājas lÄ«gumsodu pieaugums, kā arÄ« nodokļu prasÄ«jumu nokavÄ"juma naudas aprÄ"Ä·ināšana) un iegÅ«st laiku divus, trÄ«s mÄ"neÅ¡us TAP pasākumu plāna izstrādei un saskaņoÅ¡anai ar kreditoriem.

Brīdinājuma signāli

PazÄ«mes, kad likuma izpratnÄ" ir saskatāmas uzņÄ"muma maksātnespÄ"ja, tātad - ir iestājies risks no kreditoriem saņemt maksātnespÄ"jas procesa pieteikumu un bÅ«tu jāsāk rÄ«koties (patiesÄ«bā gan, jārÄ«kojas bÅ«tu bijis jau agrāk).

Pirmkārt, piemÄ"rojot piespiedu izpildes lÄ«dzekļus, nav bijis iespÄ"jams izpildÄ«t tiesas nolÄ"mumu par parāda piedziņu no parādnieka.

Otrkārt, parādnieks - SIA vai akciju sabiedrÄ«ba - nav nokārtojis vienu vai vairākas parādsaistÄ«bas, no kurām pamatparāda summa atseviÅ¡Ä·i vai kopā pārsniedz 4268 eiro (attiecÄ«bā uz pārÄ"jiem uzņÄ"mumiem Å¡is slieksnis ir 2134 eiro). SaistÄ«bām ir iestājies izpildes termiņš, parādnieks trÄ«s nedÄ"ļu laikā no kreditora/u brÄ«dinājuma par nodomu iesniegt juridiskās personas maksātnespÄ"jas procesa pieteikumu nav samaksājis parādu vai nav cÄ"lis pamatotus iebildumus pret prasÄ«jumu.

TreÅ¡kārt, parādnieks nav pilnÄ«bā izmaksājis darbiniekam darba samaksu, kaitÄ"juma atlÄ«dzÄ«bu sakarā ar nelaimes gadÄ«jumu darbā vai arodslimÄ«bu vai nav veicis sociālās apdroÅ¡ināšanas obligātās iemaksas divu mÄ"neÅ¡u laikā no izmaksai noteiktās dienas. 

Ceturtkārt, parādnieks nespÄ"j nokārtot parādsaistÄ«bas, kurām iestājies izpildes termiņš.

BÅ«tiski - ir ļoti rÅ«pÄ«gi jāseko lÄ«dzi no kreditoriem saņemtajām pretenzijām, jo maksātnespÄ"jas pieteikumu tiesā kreditors nevar iesniegt, iepriekÅ¡ par to vismaz trÄ«s nedÄ"ļas iepriekÅ¡ nebrÄ«dinot parādnieku. Uz šādiem kreditoru brÄ«dinājumiem parādniekam jāreaÄ£Ä" un jāceļ pamatoti iebildumi!

No valsts gaida ieinteresÄ"tÄ«bu

DeklaratÄ«vi runājot par atbalstu vietÄ"jiem uzņÄ"mÄ"jiem, politiÄ·iem bÅ«tu jāatceras, ka TAP ir pÄ"dÄ"jais pieejamais tiesiskais instruments pirms maksātnespÄ"jas procesa, kad valsts patiešām var palÄ«dzÄ"t biznesam atgÅ«ties no ārÄ"ju apstākļu radÄ«tām grÅ«tÄ«bām. PiemÄ"ram, valsts (VID personā) var elastÄ«gāk atbalstÄ«t iesniegtos TAP plānus, kritiskos gadÄ«jumos, kad uzņÄ"mums ir Ä«paÅ¡i bÅ«tisks (darba vietas, pienesums ekonomikā) ļaut samazināt/dzÄ"st arÄ« daļu no nodokļu pamatparādiem.

NozÄ«mÄ«gs atspaids bÅ«tu attieksmes maiņa pret nodokļu maksātājiem, proti, ka labāk atlikt nodokļu samaksas termiņu, piemÄ"rot elastÄ«gu samaksas grafiku, nekā panākt biznesa "finālu" un Ä«paÅ¡nieku - darba devÄ"ju - emigrāciju. SaprotoÅ¡a un, galvenais, ieinteresÄ"ta attieksme no valsts puses bÅ«tu nekreņķÄ"ties par dažu desmitu eiro nesakritÄ«bām atskaitÄ"s un nesākt dārgu procesu šādu "pārkāpumu" novÄ"rÅ¡anai. Pietiktu ar iejÅ«tÄ«gu brÄ«dinājumu, lai uzņÄ"mÄ"js var pelnÄ«t, nevis pavadÄ«t laiku dokumentu pārrakstÄ«Å¡anā.

Un visbeidzot - daudz pieminÄ"tā nodokļu politika. Laikā, kad Latvija kļūst par vienu no lielvalstu ekonomiskā kara dalÄ«bniecÄ"m, adekvāta bÅ«tu mazo biznesu aktÄ«vi atbalstoÅ¡a politika. Vismaz mikrouzņÄ"muma nodoklis kā sevi pierādÄ«jis risinājums bÅ«tu atstājams esoÅ¡ajā - 9% - redakcijā. KamÄ"r Latvijā vÄ"l ir palikuÅ¡i Å¡Ä« un citu nodokļu maksātāji.