Gaisa uzlabošanai Rīgas centrā mudina pīķa stundās ieviest iebraukšanas maksu

Lai uzlabotu gaisa kvalitāti RÄ«gas centrā, bÅ«tu jāsamazina transporta kustÄ«ba sastrÄ"gumstundās, tāpÄ"c lÄ«dz brÄ«dim, kamÄ"r tiks izbÅ«vÄ"ti kvalitatÄ«vi apbraucamie ceļi, pilsÄ"tas centrā sastrÄ"gumstundās varÄ"tu ieviest iebraukÅ¡anas maksu, iesaka SIA "Vides konsultāciju birojs", kas aktualizÄ"jusi RÄ«gas gaisa kvalitātes uzlaboÅ¡anas programmu 2011. lÄ«dz 2015.gadam.

RÄ«gas gaisa kvalitātes uzlaboÅ¡anas rÄ«cÄ«bas programmā 2011. lÄ«dz 2015.gadam galvenos rezultātus solÄ«ja tādi lieli infrastruktÅ«ras projekti kā Austrumu maÄ£istrāle un RÄ«gas Ziemeļu transporta koridors ar BrÄ«vÄ«bas ielas dublieri, kas atslogotu RÄ«gas centru no transporta satiksmes un tās radÄ«tās ietekmes, tomÄ"r paÅ¡valdÄ«bai šāda apjoma projektus nav izdevies Ä«stenot, tādÄ"ļ Å¡ogad nolemts rÄ«cÄ«bas plānu aktualizÄ"t, iekļaujot tajā 2014. un 2015.gadā reāli Ä«stenojamos projektus un pasākumus, kas ļautu lÄ«dz 2015.gadam uzlabot gaisa kvalitāti RÄ«gā.

Viens no pasākumiem, kas varÄ"tu dot bÅ«tisku ieguldÄ«jumu transporta lÄ«dzekļu skaita samazināšanā RÄ«gas centrā lÄ«dz brÄ«dim, kamÄ"r lielie infrastruktÅ«ras objekti vÄ"l nav izbÅ«vÄ"ti, bÅ«tu - samazināt transporta kustÄ«bu RÄ«gas centrā sastrÄ"gumstundās, ievieÅ¡ot iebraukÅ¡anas maksu. Eksperti gan uzsver, ka par šādu lÄ"mumu vispirms ir jādiskutÄ" dažādās sabiedrÄ«bas grupās un jāsagatavojas tā pieņemÅ¡anai, tāpÄ"c paÅ¡u sistÄ"mu ieviest jau lÄ«dz 2015.gadam nav iespÄ"jams, taču ir iespÄ"jams veikt sagatavoÅ¡anās darbus, lai to ieviestu 2016.gadā.

"Vides konsultāciju biroja" konsultanti norāda, ka paÅ¡valdÄ«ba varÄ"tu izstrādāt sastrÄ"gumstundas braukÅ¡anas maksas administrÄ"Å¡anas modeli un sākt darbu pie sabiedrÄ«bas izglÄ«toÅ¡anas un informÄ"Å¡anas par nepiecieÅ¡amÄ«bu tuvākajos gados ieviest sastrÄ"gumstundas braukÅ¡anas maksu RÄ«gas centrā.

Vienlaikus eksperti uzsver, ka nepiecieÅ¡ams turpināt darbu pie rekomendÄ"joÅ¡o velojoslu ievieÅ¡anas autostāvvietu vietā RÄ«gas centrā un mikrorajonos vismaz par 3 kilometriem gadā. Tāpat ir jāturpina darbs pie plānoto veloceliņu ierÄ«koÅ¡anas un velosipÄ"du piestātņu un nomas punktu attÄ«stÄ«Å¡anas.

"Vides konsultāciju biroja" speciālisti atzÄ«st, ka RÄ«gai nav daudz variantu, kā nekavÄ"joties radikāli uzlabot gaisa kvalitāti galvaspilsÄ"tā, - lielākā daļa ir ilgtermiņa pasākumi, kas varÄ"tu radÄ«t priekÅ¡noteikumus pakāpeniskiem uzlabojumiem no 2015.gada. Eksperti uzsver, ka ir bÅ«tiski turpināt darbu pie sabiedriskā transporta tÄ«kla pievilcÄ«guma un efektivitātes paaugstināšanas, lai mazinātu privātā autotransporta lietoÅ¡anu, tā vietā izmantojot sabiedrisko transportu, taču tuvākajā laikā situācija, gluži otrādi, varÄ"tu mainÄ«ties uz slikto pusi.

"Visu aktivitāšu prognozÄ"jamo efektu samazinās paredzÄ"tā braukÅ¡anas maksas sabiedriskajā transportā diferenciācija atkarÄ«bā no personas deklarÄ"tās dzÄ«ves vietas. Šādā gadÄ«jumā tiek apdraudÄ"ta tālākā nākotnÄ" plānotā stāvparku sistÄ"mas efektivitāte, jo sagaidāms, ka daudzi RÄ«gas pilsÄ"tā nedeklarÄ"ti pilsÄ"tas iedzÄ«votāji izmantos privāto autotransportu, kas radÄ«s negatÄ«vu ietekmi uz sastrÄ"gumiem un gaisa kvalitāti," teikts atzinumā.

Mājokļu un vides departamenta algotie speciālisti gan iesaka turpināt Ä«pašās bezmaksas sabiedriskā transporta lietoÅ¡anas dienas svÄ"tku reizÄ"s un seviÅ¡Ä·i nelabvÄ"lÄ«gos meteoroloÄ£iskajos apstākļos.

Eksperti arÄ« norāda, ka bÅ«tu nepiecieÅ¡ams atjaunināt RÄ«gas sabiedriskā transporta autobusu parku, sākot nomaiņu ar zemāku izmeÅ¡u autobusiem, tāpÄ"c ir svarÄ«gi RÄ«gas apstākļos izmÄ"Ä£ināt Å«deņraža un akumulatora baterijas transportlÄ«dzekļus, lai sameklÄ"tu visefektÄ«vākos un tieÅ¡i RÄ«gai piemÄ"rotākos.

Putekļu piesārņojumu, ko rada transporta ritošās daļas un ceļu segums, varÄ"tu efektÄ«vi samazināt pat par 25%, ja ceļu uzturÄ"tāji veiktu ielu brauktuvju mitro uzkopÅ¡anu pa detalizÄ"ti izstrādātiem marÅ¡rutiem, balstoties uz meteoroloÄ£iskajiem apstākļiem, taču Å¡im nolÅ«kam RÄ«gas domei ik gadu bÅ«tu jāparedz ielu uzturÄ"Å¡anas darbiem aptuveni viens miljons eiro.

TikmÄ"r transporta sektorā bÅ«tu jāturpina darbs pie transporta plÅ«smu optimizÄ"Å¡anas, samazinot transporta noslodzi centrā un uz tiltu nobrauktuvÄ"m. Viens no bÅ«tiskākajiem objektiem Å¡Ä« mÄ"rÄ·a sasniegÅ¡anai ir Austrumu maÄ£istrāle, kas savienos Dienvidu tiltu un Viestura prospektu, veidojot RÄ«gas centra apbraucamo ceļu, taču maÄ£istrāle nedarbojas, jo trÅ«kst savienojošā posma aptuveni 2,4 kilometru garumā no IeriÄ·u ielas lÄ«dz Vietalvas ielai un satiksmes pārvada pāri dzelzceļa sliežu ceļiem "RÄ«ga-Skulte" ar pievadceļiem.

Īstenojot dažādus ilgtermiņa pasākumus, arÄ« rÅ«pniecÄ«bas un enerÄ£Ä"tikas sektora ietekmi uz gaisa kvalitāti varÄ"tu samazināt. Tā kā AS "RÄ«gas siltums" ir uzņÄ"mums, kas pilsÄ"tā koksnes Å¡Ä·eldu patÄ"rÄ" vislielākajos apjomos, bÅ«tiski, ka tieÅ¡i Å¡is uzņÄ"mums apņÄ"mies savos iepirkumos kā pamatkritÄ"riju ieviest samaksu nevis par piegādātās Å¡Ä·eldas apjomu, bet par siltumenerÄ£iju, kas no tās tiek saražota, norāda speciālisti. UzņÄ"mums arÄ« apņÄ"mies investÄ"t tehnoloÄ£ijās, turpinot samazināt savu ietekmi uz pilsÄ"tas gaisa kvalitāti.

Ne valsts institÅ«ciju, ne paÅ¡valdÄ«bas rÄ«cÄ«bā patlaban nav objektÄ«vas informācijas par mājsaimniecÄ«bu sektora ietekmi uz gaisa kvalitāti RÄ«gā, tāpÄ"c ir svarÄ«gi izveidot energoinspektoru Å¡tata vietas RÄ«gas paÅ¡valdÄ«bas aÄ£entÅ«rā "RÄ«gas enerÄ£Ä"tikas aÄ£entÅ«ra", kas nodroÅ¡inātu mājsaimniecÄ«bu apsekoÅ¡anu, datubāzes izveidi un uzturÄ"Å¡anu, kā arÄ« informÄ"tu iedzÄ«votājus par efektÄ«vām tehnoloÄ£ijām un kurināmā veidiem. TomÄ"r arÄ« Å¡ie pasākumi nenodroÅ¡inās tÅ«lÄ«tÄ"ju ietekmi uz gaisa kvalitāti pilsÄ"tā.

Kā ziņots, 2013.gada septembrÄ« veiktajā pÄ"tÄ«jumā "Par tehnoloÄ£ijām putekļu smalko daļiņu sastāva un morfoloÄ£ijas noteikÅ¡anai un metodes izstrāde putekļu paraugu savākÅ¡anai RÄ«gas gaisa monitoringa stacijās un atklātā vidÄ"", detalizÄ"ti analizÄ"jot gaisa kvalitātes monitoringa stacijās uztverto cieto daļiņu jeb putekļu piesārņojuma raksturu, secināts, ka nozÄ«mÄ«gākais daļiņu piesārņojuma avots pilsÄ"tā ir autotransports. Centrā autotransporta rada lÄ«dz pat 90% piesārņojuma. LÄ«dz ar to prioritārie pasākumi gaisa kvalitātes uzlaboÅ¡anā saistÄ«ti ar transporta ietekmes uz gaisa kvalitāti samazināšanu.

Ar sagatavoto rÄ«cÄ«bas plāna projektu un tā kopsavilkumu var iepazÄ«ties RÄ«gas domes Mājokļu un vides departamenta ApmeklÄ"tāju pieņemÅ¡anas nodaļā, BrÄ«vÄ«bas ielā 49/53, 5.stāvā, katru darba dienu no plkst.9.30 lÄ«dz 17. RÄ«cÄ«bas programmas projekts ir pieejams arÄ« internetā - "http://mvd.riga.lv/lv/vide/gaiss/".

Šā gada 20.novembrÄ« plkst.17 RÄ«gas domÄ", Rātsnama 508.telpā, notiks arÄ« sabiedriskās apsprieÅ¡anas sapulce.

Rakstiskus priekÅ¡likumus un atsauksmes lÄ«dz 5.decembrim var iesniegt RÄ«gas domes Mājokļu un vides departamenta ApmeklÄ"tāju pieņemÅ¡anas nodaļā, BrÄ«vÄ«bas ielā 49/53, 5.stāvā, vai sÅ«tot pa pastu RÄ«gas domes Mājokļu un vides departamenta Vides pārvaldei BrÄ«vÄ«bas ielā 49/53, LV-1010. PriekÅ¡likumus elektroniski var sÅ«tÄ«t uz e-pasta adresÄ"m "dace.danilane@riga.lv" un "birojs@vkb.lv".

LETA jau ziņoja, ka Eiropas institÅ«cijas regulāri pārmet Latvijai Eiropas SavienÄ«bas (ES) gaisa kvalitātes noteikumu neievÄ"roÅ¡anu. Lielākoties pārmetumi attiecas uz RÄ«gu, kur kopÅ¡ 2005.gada tiek reÄ£istrÄ"ti vairāk nekā pieļaujamie 35 putekļu koncentrācijas diennakts robežlielumu pārsniegumi. Å Ä« iemesla dÄ"ļ pret Latvijas valsti sākta pārkāpumu procedÅ«ra, kurā soda naudas valstij varÄ"tu sasniegt no 493 eiro lÄ«dz 29 568 eiro (no 345 lÄ«dz 20 637 latiem) par katru kavÄ"juma dienu pÄ"c sprieduma pasludināšanas, lÄ«dz pārkāpums tiek pilnÄ«bā novÄ"rsts.

TikmÄ"r RÄ«gas dome nolÄ"musi #1.janvāra bÅ«tiski palielināt sabiedriskā transporta biļeÅ¡u cenas no 50 santÄ«miem uz 84 santÄ«miem jeb 1,20 eiro, kas atbilstot paÅ¡izmaksai. Vienlaikus paredzÄ"ts RÄ«gā deklarÄ"tajiem iedzÄ«votājiem, kas izmanto personalizÄ"to e-talonu jeb "RÄ«dzinieka karti", noteikt 50% atlaides.

Lai mÄ"Ä£inātu šādu situāciju nepieļaut, Saeimā Å¡odien otrajā lasÄ«jumā atbalstÄ«ti partijas "VienotÄ«ba" ierosinātie grozÄ«jumi Sabiedriskā transporta pakalpojuma likumā, kas paredz aizliegumu noteikt braukÅ¡anas maksas atvieglojumus, kā vienÄ«go kritÄ"riju izmantojot personas dzÄ«vesvietu.