Valdība atbalsta subsidētās enerģijas nodokļa ieviešanu

ValdÄ«ba Å¡odien atbalstÄ«ja Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātos grozÄ«jumus likumā "Par nodokļiem un nodevām", kas paredz no 2014.gada 1.janvāra ieviest subsidÄ"tās enerÄ£ijas nodokli.

Tāpat valdÄ«ba atbalstÄ«ja EM izstrādāto "SubsidÄ"tās elektroenerÄ£ijas nodokļa likumu".

EM piedāvā papildināt likumu "Par nodokļiem un nodevām" ar subsidÄ"tās enerÄ£ijas nodokli, par tā administrÄ"Å¡anas iestādi izvirzot Valsts ieņÄ"mumu dienestu (VID). SubsidÄ"tās enerÄ£ijas nodokļa ieturÄ"Å¡anu obligātā iepirkuma maksājumu un garantÄ"tās maksas par uzstādÄ«to jaudu izmaksu ražotājiem un maksāšanu (pārskaitÄ«Å¡anu budžetā) veiks ElektroenerÄ£ijas lietotāju atbalsta fonds.

SubsidÄ"tās enerÄ£ijas nodokļa ievieÅ¡anā tiek piedāvātas trÄ«s diferencÄ"tas likmes - 15% dabasgāzes stacijām, 10% atjaunojamo energoresursu stacijām un 5% stacijām, kas nodroÅ¡ina ar siltumenerÄ£iju centralizÄ"tās sistÄ"mas un kuru subsidÄ"tās enerÄ£ijas nodokļa likmei ir tieÅ¡a ietekme uz siltumenerÄ£ijas gala tarifu lietotājam.

Paredzams, ka laika posmā no 2014.gada lÄ«dz 2017.gadam subsidÄ"tās enerÄ£ijas nodokļa iemaksas budžetā bÅ«s 105,6 miljoni latu jeb 150,3 miljoni eiro.

ParedzÄ"ts, ka ar subsidÄ"tās enerÄ£ijas nodokli apliekami tie elektroenerÄ£ijas ražotāji, kas saņÄ"muÅ¡i tiesÄ«bas pārdot elektroenerÄ£iju obligātā iepirkuma ietvaros vai tiesÄ«bas saņemt garantÄ"to maksu par uzstādÄ«to jaudu, kā arÄ« tie enerÄ£ijas ražotāji, kas saņÄ"muÅ¡i lÄ«dzvÄ"rtÄ«gas tiesÄ«bas saskaņā ar normatÄ«vajiem aktiem, kas bija spÄ"kā pirms ElektroenerÄ£ijas tirgus likuma spÄ"kā stāšanās (t.i., 14 vÄ"ja elektrostacijas, kuras elektroenerÄ£ijas ražoÅ¡anu sāka lÄ«dz 2002.gadam decembrim), ieņÄ"mumi par pārdoto elektroenerÄ£iju obligātā iepirkuma ietvaros vai tam lÄ«dzvÄ"rtÄ«ga iepirkuma ietvaros, kā arÄ« ieņÄ"mumi no garantÄ"tās maksas par stacijā uzstādÄ«to elektrisko jaudu.

ParedzÄ"ts, ka EM ir atbildÄ«ga par publiska reÄ£istra administrÄ"Å¡anu, kurā tiek atainota informācija par komersantam piemÄ"roto nodokļa likmi, kuru SEN administrÄ"Å¡ana izmanto VID un AS Latvenergo nodokļa piemÄ"roÅ¡anas un aprÄ"Ä·ināšanas procesā.

EM norāda, ka subsidÄ"tās enerÄ£ijas nodokļa ievieÅ¡ana kopumā gan Ä«stermiņā, gan ilgtermiņā atstās pozitÄ«vu ietekmi uz Latvijas tautsaimniecÄ«bu, dodot pozitÄ«vu signālu gan enerÄ£ijas ražotājiem, gan lietotājiem, tostarp Latvijas uzņÄ"mumiem, kuriem elektroenerÄ£ijas cena tirgÅ« ir viens no to konkurÄ"tspÄ"ju noteicoÅ¡ajiem faktoriem.

Paredzams, ka nodoklis tiks ieviests uz laiku no 2014.gada 1.janvāra līdz 2017.gada beigām, paredzot tā samazinājumu vai izbeigšanu, ja tiek panākts obligātā iepirkuma komponentes ietvaros izmaksājamo subsīdiju apjoma samazinājums.

"Jau Å¡ogad pavasarÄ« sāktais darbs pie atbalsta intensitātes pārskatÄ«Å¡anas tiek turpināts, tomÄ"r, ņemot vÄ"rā tās juridisko un tehnisko sarežģītÄ«bu, paredzams, ka elektroenerÄ£ijas cenu samazinoÅ¡s efekts lietotājiem varÄ"tu bÅ«t jÅ«tams tikai 2015.-2016.gadā. TurpretÄ« subsidÄ"tās enerÄ£ijas nodoklis ir juridiski korekts risinājums, kas pietiekami ātrā un efektÄ«vā veidā ļauj apturÄ"t obligātā iepirkuma komponentes pieaugumu jau no 2014.gada," norāda ministrija.

Vienlaikus subsidÄ"tās enerÄ£ijas nodoklis nodroÅ¡inātu lÄ«dzekļus atbalstam, kura mÄ"rÄ·is ir panākt, lai iedzÄ«votājiem ar zemu maksātspÄ"ju arÄ« pÄ"c elektrÄ«bas cenas izmaiņām tiktu nodroÅ¡ināts sociālā atbalsta instruments, kas saglabātu maksājumus Latvenergo Starta tarifa lÄ«menÄ« (8,18 santÄ«mi par kilovatstundu).

ParedzÄ"ts, ka lÄ«dzekļu avots sociālā atbalsta sniegÅ¡anai bÅ«s valsts budžeta ieņÄ"mumi no subsidÄ"tās enerÄ£ijas nodokļa. Savukārt atbalsta sniegÅ¡anu iedzÄ«votājiem ar zemu maksātspÄ"ju administrÄ"s paÅ¡valdÄ«bas. Īstenojot Å¡o sociālā atbalsta instrumentu un izveidojot ElektroenerÄ£ijas lietotāju atbalsta fondu, elektroenerÄ£ijas tirgus liberalizācija mājsaimniecÄ«bām Latvijā tiktu plānota 2014.gada pavasarÄ«, izvairoties no sociāli nelabvÄ"lÄ«gām sekām.

Jau ziņots, ka valdība šā gada augustā atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavoto informatīvo ziņojumu "Komplekss risinājums elektroenerģijas tirgus problemātikai".

Risinājumā ietvertas vairākas tÄ"mas - obligātā iepirkuma komponentes attÄ«stÄ«ba, elektroenerÄ£ijas tirgus liberalizācija, sociālais atbalsts trÅ«cÄ«gajiem elektroenerÄ£ijas izmaksu segÅ¡anai, elektroenerÄ£ijas lietotāju atbalsta fonds, subsidÄ"tās enerÄ£ijas nodoklis.