Kairišs: Negribu, lai Latvijā tiktu izveidota bļodlaižu kultūra kā Krievijā

Krievijā tikai atseviÅ¡Ä·i kultÅ«ras darbinieki izteikuÅ¡i nosodÄ«jumu valsts lÄ«dera Vladimira Putina agresijai Ukrainā. Tas ir Å¡okÄ"joÅ¡i, taču skaidrojams ar to, ka lielvalstÄ« izveidota varai iztapÄ«ga "bļodlaižu kultÅ«ra", ko nedrÄ«kst pieļaut Latvijā, otrdien vakarā, saņemot Lielo mÅ«zikas balvu par Riharda Vāgnera operu tetraloÄ£ijas NÄ«belunga gredzens iestudÄ"jumu, norādÄ«ja režisors Viesturs KairiÅ¡s.

"ĪpaÅ¡s satraukums un liels gods man ir saņemt Å¡o balvu Å¡ajā laikā, kad katru dienu mÄ"s domājam un uzdodam sev jautājumu, un apspriežam iekÅ¡Ä"ji par kultÅ«ru, kultÅ«ras nozÄ«mi un par Latvijas neatkarÄ«bu. Par to saistÄ«bu, kāda tam ir," saņemot balvu, minÄ"ja režisors.

Pieminot paÅ¡reizÄ"jo krÄ«zi Ukrainā, KairiÅ¡s norādÄ«ja, ka tā atklāj Krievijas kultÅ«ras darbinieku iztapÄ«go attieksmi pret varu, ko nedrÄ«kstÄ"tu pieļaut Latvijā.

"Jo es, piemÄ"ram, esmu Å¡okÄ"ts, kad es redzu, ka Krievijā Å¡ajās dienās uz vienas rokas pirkstiem saskaitāms kultÅ«ras darbinieku skaits ir izteicis protestu Putina agresijai Ukrainā. Tas man izraisa patiesu izbrÄ«nu, jo tad, kad jānes olimpiskais karogs Sočos, tad ir neskaitāmi kandidāti uz Å¡o posteni. Protams, mums ir jāsaprot, ka tas ir tāpÄ"c, ka Krievijā ir izveidota bļodlaižu kultÅ«ra," viņš uzsvÄ"ra.

"Un es negribu, lai arÄ« Latvijā tiktu izveidota bļodlaižu kultÅ«ra. Es gribu Latvijā tādu kultÅ«ru, kas ir izaicinājuma kultÅ«ra, kas neapkalpo sabiedrÄ«bu, akli tai izdabājot un izklaidÄ"jot. Es gribu tādu kultÅ«ru, kas izaicina izdarÄ«t neiespÄ"jamo, kas patiešām strādā pie tā, lai radÄ«tu brÄ«vu cilvÄ"ku. Un brÄ«vs cilvÄ"ks brÄ«vi domās, brÄ«vi radÄ«s, brÄ«vi izteiks savu pozÄ«ciju vÄ"lÄ"Å¡anās. Un brÄ«vu cilvÄ"ku galu galā nav iespÄ"jams okupÄ"t," norādÄ«ja KairiÅ¡s.

Jau vÄ"stÄ«ts, ka otrdienas vakarā Latvijas Nacionālajā operā tika pasniegtas Lielās mÅ«zikas balvas 2013.Â