LAMB: Mežacūkai satiksmes noteikumus neiemācīsim

2013.gada janvārÄ« Latviju pārÅ¡alca pārsteidzoÅ¡a ziņa, ka pÄ"c automaÅ¡Ä«nas sadursmes ar meža zvÄ"ru Zviedrijā Å¡Ä«s valsts pilsone no kādas Latvijas apdroÅ¡ināšanas kompānijas varÄ"tu saņemt rekordlielu kompensāciju - 400 000 eiro.

Kā izrādÄ«jās, kundze bija braukusi Latvijā reÄ£istrÄ"tā auto, kuram bijusi mÅ«su valsts OCTA, savukārt Zviedrijas likumdoÅ¡anas paredz OCTA kompensāciju, ja auto pasažieris ir cietis automaÅ¡Ä«nas sadursmes laikā ar meža dzÄ«vnieku. Toreiz Latvijas Automoto biedrÄ«ba (LAMB) pievÄ"rsa sabiedrÄ«bas uzmanÄ«bu mÅ«suprāt netaisnÄ«gajām likumdoÅ¡anas atÅ¡Ä·irÄ«bām, jo pÄ"c lÄ«dzÄ«ga negadÄ«juma Latvijā cietuÅ¡ais pasažieris kompensāciju visdrÄ«zāk nesaņemtu.

Kopumā pagājuÅ¡ajā gadā Latvijā tikai vienā apdroÅ¡ināšanas kompānijā, Balta, ir reÄ£istrÄ"ti 660 gadÄ«jumi, kad pieprasÄ«ta KASKO kompensācija par auto bojājumiem, kas nodarÄ«ti sadursmÄ" ar meža zvÄ"ru. PÄ"c Valsts policijas datiem 2013.gadā šādos negadÄ«jumos bojā gājuÅ¡i divi, bet cietuÅ¡i četrdesmit cilvÄ"ki. 

TādÄ"ļ LAMB jau aizvadÄ«tā gada TransportlÄ«dzekļu apdroÅ¡ināšanas biroja konsultatÄ«vās padomes sÄ"dÄ" ierosināja veikt izmaiņas likumdoÅ¡anā, nosakot, ka OCTA kompensāciju par ārstÄ"Å¡anos un tai sekojoÅ¡o rehabilitāciju automaÅ¡Ä«nas pasažieri saņem jebkurā gadÄ«jumā, ir vadÄ«tājs vainÄ«gs vai nav. KopÅ¡ tā laika tika veikta plaÅ¡a informācijas apjoma analÄ«ze, tajā skaitā apkopota ārvalstu pieredze, un Å¡obrÄ«d LAMB ierosinājumam atbalstÄ«tāju skaits pieaug, tajā skaitā starp apdroÅ¡inātājiem. 

Å obrÄ«d ir visai divdomÄ«ga situācija, kas var spiest autovadÄ«tāju uzņemties neesoÅ¡u vainu. OCTA likums paredz, ka cietuÅ¡ie pasažieri saņem atlÄ«dzÄ«bu tikai tad, ja autovadÄ«tājs ir bijis vainÄ«gs. Skaidrs, ka šādā gadÄ«jumā bieži vainas nav, jo zvÄ"ri atļauju Å¡Ä·Ä"rsot ceļu neprasa. Tādejādi, piemÄ"ram, lai blakus sÄ"žoÅ¡ais brālis saņemtu maksu par ārstÄ"Å¡anu pÄ"c avārijas, autovadÄ«tājam jāmÄ"Ä£ina atrast savu vainu - palielinātu ātrumu, nogurumu pie stÅ«res, bojātas autogaismas vai ko citu. IespÄ"jams, ka pÄ"c negadÄ«juma autovadÄ«tājs par to pats saņems administratÄ«vu sodu, tomÄ"r - ko neizdarÄ«si tuvinieka veselÄ«bas dÄ"ļ!

Pasažieriem jau Å¡obrÄ«d ir vÄ"l kāda iespÄ"ja saņemt kompensāciju - ar tiesas starpniecÄ«bu, tomÄ"r Å¡is ceļš ir ilgs un nepatÄ«kams. Turklāt, ja reiz tiesa atzÄ«st, ka autovadÄ«tājs tomÄ"r ir bijis vainÄ«gs, tad jau apdroÅ¡ināšanas atlÄ«dzÄ«ba bija jāsaņem tÅ«lÄ«t pÄ"c negadÄ«juma, nevis pÄ"c ilgstoÅ¡a tiesas procesa.

Šā gada 5.februārÄ« TransportlÄ«dzekļu apdroÅ¡ināšanas biroja konsultatÄ«vās padomes sÄ"dÄ" vÄ"lreiz tika diskutÄ"ts par nepiecieÅ¡amajām izmaiņām OCTA likumā. Izpratne par to nozÄ«mi arvien pieaug, un LAMB uzsākusi gatavot OCTA likuma izmaiņu formulÄ"jumu.

Oponenti bieži piemin Rietumeiropas pieredzi, kur vaina lÄ«dzÄ«gi kā Latvijā ir obligāts priekÅ¡noteikums. TomÄ"r ir jāatceras, ka Rietumeiropā, lai nepieļautu meža dzÄ«vnieku parādÄ«Å¡anos uz ceļa, infrastruktÅ«rā ir ieguldÄ«ti ievÄ"rojami lÄ«dzekļi, kas Latvijā nav noticis un tuvākajā laikā nenotiks, tādÄ"ļ Skandināvijas piemÄ"rs Latvijai ir nozÄ«mÄ«gāks un taisnÄ«gāks. 

LAMB uzskata, ka autovadÄ«tājs ir atbildÄ«gs par saviem pasažieriem, tātad ir arÄ« atbildÄ«ba, ja kas notiek uz ceļa. TādÄ"ļ Latvijā bÅ«tu nepiecieÅ¡ams veikt izmaiņas OCTA likumā, lai pÄ"c automaÅ¡Ä«nas sadursmes ar meža zvÄ"ru, cietuÅ¡ie saņemtu kompensācijas, kas segtu gan ārstniecÄ«bas izdevumus, gan citas negadÄ«juma izraisÄ«tās sekas. Kompensāciju šādos gadÄ«jumos varÄ"tu izmaksāt no apdroÅ¡inātāju kopÄ"jā garantiju fonda.