SC: Elektroenerģijas tarifi mājsaimniecībām var tikt paaugstināti jebkurā brīdī

Saskaņas centra frakcija ir vÄ"rsusies pie Valsts prezidenta Andra BÄ"rziņa, paužot savu straukumu par pieņemtajiem ElektroenerÄ£ijas tirgus likuma grozÄ«jumiem. Lai gan tie paredz elektrÄ«bas tirgus atvÄ"rÅ¡anas atlikÅ¡anu mājsaimniecÄ«bām, taču pieņemtās grozÄ«jumu normas nenodroÅ¡ina plaÅ¡i deklarÄ"to mÄ"rÄ·i - pasargāt mājsaimniecÄ«bas no elektroenerÄ£ijas tarifu celÅ¡anās lÄ«dz brÄ«dim, kad tirgus tiks atvÄ"rts.

"Augsti godātais Latvijas Valsts prezidenta kungs!

Saeima šā gada 20. martā otrajā galÄ«gajā lasÄ«jumā steidzamÄ«bas kārtÄ«bā ir pieņÄ"musi grozÄ«jumus ElektroenerÄ£ijas tirgus likumā, paredzot elektroenerÄ£ijas tirgus atvÄ"rÅ¡anu mājsaimniecÄ«bām atlikt lÄ«dz gada beigām. 

MÅ«suprāt satraucošākais ir tas, ka pieņemtie likuma grozÄ«jumi nenodroÅ¡ina Å¡o grozÄ«jumu deklarÄ"to mÄ"rÄ·i, kas ticis pausts arÄ« sabiedrÄ«bai - pasargāt mājsaimniecÄ«bas no elektroenerÄ£ijas cenas celÅ¡anās lÄ«dz brÄ«dim, kad tirgus tiks pilnÄ«bā atvÄ"rts. 

Å…emot vÄ"rā, ka valdÄ«ba nav bijusi spÄ"jÄ«ga Ä«stenot pasākumus, kas nodroÅ¡inātu pārdomātu un sociāli atbildÄ«gu tirgus atvÄ"rÅ¡anu, lai novÄ"rstu elektroenerÄ£ijas cenas pieauguma "triecienu" sociāli mazāk aizsargātajām iedzÄ«votāju grupām, ir pamatoti atlikt šādu bezatbildÄ«gu tirgus atvÄ"rÅ¡anu.

DiemžÄ"l arÄ« tirgus atvÄ"rÅ¡anas atlikÅ¡anas process netiek Ä«stenots atbildÄ«gi un kompetenti - pieņemtās likuma normas ne tikai nenodroÅ¡ina mājsaimniecÄ«bām deklarÄ"to iespÄ"ju saņemt elektroenerÄ£iju uz paÅ¡reizÄ"jiem nosacÄ«jumiem lÄ«dz Å¡Ä« gada beigām, bet ir arÄ« pretrunā ar Latvijas tiesÄ«bu sistÄ"mu - Å¡Ä« paÅ¡a likuma un citu likumu normām, kuras nosaka elektroenerÄ£ijas tirgus darbÄ«bas un cenu (tarifu) noteikÅ¡anas principus, kā arÄ« deklarÄ"tais likumprojekta ratio legis (mÄ"rÄ·is un jÄ"ga) ir acÄ«mredzamā pretrunā gan ar Latvijas tiesÄ«bu sistÄ"mu, gan ES DirektÄ«vu 2009/72/EK (skat. pielikumā izvÄ"rstu likumprojekta analÄ«zi). 

Šāda likumprojekta mÄ"rÄ·a, kas ir pretrunā ar DirektÄ«vas 2009/72/EK pamatprincipiem, tieÅ¡a un atklāta pauÅ¡ana, ņemot vÄ"rā jau iepriekÅ¡ notikuÅ¡o pārkāpuma procedÅ«ru pret Latvijas valsti un šādas pārkāpuma procedÅ«ras ietvaros izteiktos argumentus (skat. pielikumā Eiropas Komisijas argumentÄ"to atzinumu pārkāpuma lietā Nr. 2006/2058 pret Latvijas valsti), nenoliedzami novedÄ«s pie jaunas, turklāt atkārtotas pārkāpuma procedÅ«ras. Turklāt tā bÅ«s pavisam acÄ«mredzama un viegli pierādāma (skat. pielikumā arÄ« Sabiedrisko pakalpojumu regulÄ"Å¡anas komisijas atzinumu).

ArÄ« veidu, kādā tika virzÄ«ta Å¡Ä« likumdoÅ¡anas iniciatÄ«va, nekādi nevar vÄ"rtÄ"t kā atbildÄ«gu un jÄ"gpilnu -pirmā likumprojekta redakcija kļuva pieejama šā gada 5. martā pÄ"c darba dienas beigām, 6. martā tā tika nodota izskatÄ«Å¡anai, nolemjot Å¡o likumprojektu izskatÄ«t un pieņemt tajā pašā dienā, neskatoties uz to, ka ne deputātiem, ne Saeimas Juridiskajam birojam nebija iespÄ"jams pienācÄ«gi iepazÄ«ties ar Å¡o likumprojektu, neskatoties uz to, ka nebija saņemts nevienas (!) kompetentas institÅ«cijas atzinums par Å¡o likumprojektu, neskatoties uz acÄ«mredzamajām pretrunām, uz kurām tika norādÄ«ts. SavdabÄ«gi, ka likumprojekts šādā redakcijā 6. martā netika pieņemts tikai tāpÄ"c, ka FinanÅ¡u ministrija bija noteikusi ierobežotas pieejamÄ«bas statusu savam atzinumam par Å¡Ä« likumprojekta iespÄ"jamo ietekmi uz valsts budžetu (kurÅ¡ ir publiski pieejams dokuments), un bija paredzÄ"jusi, ka Å¡is atzinums ir pieejams visām Saeimas frakcijām un neatkarÄ«gajiem deputātiem, izņemot Saskaņas centra frakciju! Par šāda FinanÅ¡u ministrijas atzinuma esamÄ«bu mÄ"s uzzinājam tikai nejauÅ¡i, pirms paÅ¡as likumprojekta izskatÄ«Å¡anas plenārsÄ"dÄ" pirmajā lasÄ«jumā, un tikai norādot uz Saeimas kārtÄ«bas ruļļa pārkāpumu, izdevās atlikt Å¡Ä« nepārdomātā un pretrunÄ«gā likumprojekta pieņemÅ¡anu tajā pašā dienā.

Izskatot Å¡o likumprojektu pirmajā lasÄ«jumā mÄ"s norādÄ«jām, ka Å¡is likumprojekts ir "brāķis", un tas nenodroÅ¡inās tā deklarÄ"to mÄ"rÄ·u sasniegÅ¡anu, tas ir pretrunā gan Latvijas, gan Eiropas SavienÄ«bas likumdoÅ¡anas normām, tāpÄ"c šāds likumprojekts ir nopietni jāpārstrādā, ja tas vispār tiek virzÄ«ts tālāk. Neskatoties uz to, Å¡im likumprojektam tika noteikta steidzamÄ«ba un priekÅ¡likumu iesniegÅ¡anas termiņš galÄ«gajam lasÄ«jumam - 10 minÅ«tes (!), turklāt pat nepārtraucot Saeimas sÄ"di. LÅ«gums noteikt saprātÄ«gu priekÅ¡likumu iesniegÅ¡anas termiņu tika noraidÄ«ts, tādejādi nedodot iespÄ"ju deputātiem iesniegt savus priekÅ¡likumus, veikt kvalitatÄ«vu diskusiju par tiem, lai rezultātā tiktu sagatavots pārdomāts risinājums. 

Likumprojekta izskatÄ«Å¡anas gaitā mÄ"s centāmies norādÄ«t uz pieminÄ"tā likumprojekta neatbilstÄ«bām un iespÄ"jamajām sekām, aicinājām kopÄ«gi rast pārdomātu un atbildÄ«gu risinājumu, taču tas netika darÄ«ts, tā vietā, lai to reāli Ä«stenotu, sabiedrÄ«bai tika (un tiek) nopludināti nekompetenti un maldinoÅ¡i populistiska rakstura paziņojumi, ka šāds risinājums jau ir sagatavots.

Uzskatām, ka bezatbildÄ«gu un nepārdomātu tirgus atvÄ"rÅ¡anu Ä«stenot nav pareizi. Lai to novÄ"rstu, tirgus atvÄ"rÅ¡ana bÅ«tu jāatliek. DiemžÄ"l piedāvāto tirgus atvÄ"rÅ¡anas atlikÅ¡anas risinājumu nekādi nevar uzskatÄ«t par atbildÄ«gi un kompetenti sagatavotu - tas ir nepārdomāts un pretrunÄ«gs, un nesasniedz izvirzÄ«to mÄ"rÄ·i. Šāds risinājums var radÄ«t nopietnus juridiskus un praktiskus sarežģījumus to Ä«stenojot, un radÄ«t daudzu miljonu zaudÄ"jumus gan valsts, gan mājsaimniecÄ«bu budžetiem. 

Turklāt veids, kā ir tikusi Ä«stenota Å¡Ä« likuma sagatavoÅ¡ana, izskatÄ«Å¡ana un pieņemÅ¡ana, un kā Å¡is rezultāts tiek maldinoÅ¡i pasniegts sabiedrÄ«bai, ir satraucoÅ¡s fakts, kas grauj Latvijas kā demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatus. TāpÄ"c vÄ"rÅ¡amies pie Jums kā pie augstākās valsts amatpersonas ar lÅ«gumu nopietni un atbildÄ«gi izvÄ"rtÄ"t raduÅ¡os situāciju un tālākās iespÄ"jamās nelabvÄ"lÄ«gās sekas Latvijai un mÅ«su valsts iedzÄ«votājiem, iespÄ"jams, aicinot arÄ« izskatÄ«t Å¡o situāciju kompetentās valsts institÅ«cijās, piemÄ"ram, Nacionālās droÅ¡Ä«bas padomÄ", lai novÄ"rstu iespÄ"jamo sociālo spriedzi sabiedrÄ«bā, kas var rasties augstākminÄ"tās bezatbildÄ«gās un nekompetentās rÄ«cÄ«bas sakarā.

Pielikumā: 

1. Ziņojums par balsošanas motīviem likumprojektam "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" kopā ar juridisko atzinumu.

2. Eiropas Kopienu komisijas ArgumentÄ"ts atzinums.

3. SPRK atzinums

4. SPRK Padomes lÄ"mums Nr. 596

5. SPRK Padomes lÄ"mums Nr. 40

6. AS „Latvenergo” Valdes lÄ"mums Nr. 21/6 

Ar cieņu,

Ivars Zariņš

11.Saeimas deputāts

PPA Saskaņas centrs frakcijas vārdā."