Prezidents: Kopīga ES normatīvā bāze ļautu Eiropai piesaistīt pasaules lielākās enerģētikas kompānijas

KopÄ«ga Eiropas SavienÄ«bas (ES) normatÄ«vā bāze ļautu Eiropai piesaistÄ«t pasaules lielākās enerÄ£Ä"tikas kompānijas, ArajoloÅ¡as grupas valstu vadÄ«tāju neformālajā sanāksmÄ" norādÄ«jis Valsts prezidents Andris BÄ"rziņš, portālu Diena.lv informÄ"ja prezidenta Preses dienestā.

Sanāksmes otrajā dienā notika plenārsesija, kas veltÄ«ta pÄ"tniecÄ«bai un inovācijām. Tajā galvenie secinājumi saistÄ«jās ar finansÄ"juma palielināšanas nepiecieÅ¡amÄ«bu Eiropas konkurÄ"tspÄ"jas paaugstināšanai nozÄ«mÄ«gajai jomai lÄ«dz 3% no iekÅ¡zemes kopprodukta (IKP), ko Å¡obrÄ«d izpilda Somija un kam tuvojas Igaunija.

Tāpat valstu vadÄ«tāji vienojās, ka Eiropai daudz lielāka uzmanÄ«ba ir jāveltÄ« matemātikas un dabaszinātņu priekÅ¡metu nozÄ«mes palielināšanai pamatskolā un vidusskolā. Kā sava veida piemÄ"ri konkurÄ"tspÄ"jas paaugstināšanai ar pÄ"tniecÄ«bu un inovācijām tika minÄ"tas valstis Ä€zijas reÄ£ionā, kā arÄ« asā konkurence starp ES un ASV, kas lielus finanÅ¡u resursus atvÄ"l tieÅ¡i Å¡ai jomai.

VÄ"lāk notikuÅ¡ajā kopÄ«gajā prezidentu preses konferencÄ" BÄ"rziņš uzsvÄ"ra, ka visai Eiropai ir jādomā par ilgtspÄ"jÄ«gu energoresursu ražoÅ¡anu, norādot, ka "ir labi bÅ«t uzticamam energoresursu patÄ"rÄ"tājam, bet vÄ"l bÅ«tiskāk attÄ«stÄ«bai nākotnÄ" ir saražot vairāk Å¡eit uz vietas, Ä«paÅ¡i ņemot vÄ"rā, ka jaunākās tehnoloÄ£ijas to atļauj izdarÄ«t". Lai to veiksmÄ«gi Ä«stenotu, ir jāizveido ES kopÄ«gā normatÄ«vā bāze Å¡ajā jomā, kas ļautu piesaistÄ«t arÄ« pasaules lielākās enerÄ£Ä"tikas kompānijas, seviÅ¡Ä·i gāzes jomā. BÄ"rziņš arÄ« norādÄ«ja, ka Eiropai ir jāsaglabā balanss starp iespÄ"jām ekonomikas izaugsmei un atjaunojamo resursu izmantoÅ¡anai.

Runājot par migrācijas jautājumu, prezidents uzsvÄ"ra ne tikai nepiecieÅ¡amÄ«bu sadarboties, lai reaÄ£Ä"tu uz cilvÄ"ku ieplÅ«Å¡anu ES no treÅ¡ajām valstÄ«m, bet arÄ« atzÄ«mÄ"ja migrāciju ES robežās, kas tādām mazām valstÄ«m kā Latvija ir bÅ«tiska problÄ"ma.

"Tas, kas ES ietvaros tiek saukts par darbaspÄ"ka mobilitāti, mums joprojām ir darbaspÄ"jÄ«go iedzÄ«votāju emigrācija," sacÄ«ja BÄ"rziņš, norādot, ka risinājumu Å¡ai problÄ"mai redz tieÅ¡i izglÄ«tÄ«bas sistÄ"mas uzlaboÅ¡anā.

Savukārt, runājot par Å¡odien notikuÅ¡ajām diskusijām par pÄ"tniecÄ«bu un inovācijām, prezidents uzsvÄ"ra, ka, viņaprāt, ES bÅ«tu jāinvestÄ" daudz vairāk abās Å¡ajās jomās, Ä«paÅ¡i inovatÄ«vu produktu padarÄ«Å¡anā par komerciālām precÄ"m. Tāpat viņš uzsvÄ"ra, ka valstÄ«m tieÅ¡i Å¡ajā jomā ir jāstrādā daudz ciešāk kopā, lai ES arÄ« turpmāk bÅ«tu konkurÄ"tspÄ"jÄ«ga.

ArajoloÅ¡as grupas samitā piedalÄ«jās Austrijas, Itālijas, Latvijas, Polijas, Portugāles, SlovÄ"nijas, Somijas, Ungārijas un Vācijas prezidenti.

Prezidents Latvijā atgriezīsies trešdien, 1.oktobrī.